Mainos

Suomalainen haluaa avustaa satunnaisesti

Suomalaiset eivät halua sitoutua yhteen avustusjärjestöön ja säännölliseen avustamiseen. Järjestöistä kuullaan mieluummin median kautta kuin henkilökohtaisesti.

Suomalaiset tukevat kehitysyhteistyöjärjestöjen toimintaa mieluiten satunnaisesti. Tuore kyselytutkimus viittaa vahvasti siihen, että säännöllisiin lahjoituksiin sitoutuminen ei suomalaisia houkuttele.

Plan-järjestön Taloustutkimuksella teettämä tutkimus kertoo, millä tavoin ihmiset haluaisivat tukea Planin toimintaa. Kyselyn yli tuhannesta vastaajasta puolet nimeää satunnaiset lahjoitukset suosikkitavakseen.

Lapsen kummiksi ryhtymistä pitää parhaana tapana 13 prosenttia ja säännölliseksi lahjoittajaksi ryhtymistä vain 4 prosenttia kansasta. Yhteensä 17 prosenttia pitää siis hyvänä ajatuksena sitä, että sitoutuisi avustamaan Plania säännöllisesti.

Suomalainen auttaa, kun hätä on suuri

Suomalaisten suhtautumista kehitysyhteistyöjärjestöihin tutkinut teologian tohtori Tapio Leskinen uskoo, että kyselyn tulos voidaan yleistää koskemaan muitakin järjestöjä kuin Plania. Hän sai itse samansuuntaisen tuloksen väitöstutkimuksessaan, joka perustui vuoden 2000 aineistoon.

- Suomalainen auttaa silloin kun hätä on suuri. Katastrofit herättävät auttamishalun, ja moni osallistuu mieluiten tärkeisiin, ajankohtaisiin keräyksiin, hän selittää.

Planin teettämästä tutkimuksesta paljastuu myös, että ihmiset kuulevat järjestöstä mieluiten median kautta: 50 prosenttia kansasta haluaa tietoa järjestöstä mieluiten televisiosta, radiosta tai lehdistä. Toiseksi suosituin vaihtoehto on hankkia tietoa internetistä järjestön kotisivulta.

Tutkimus osoittaa, että suomalaiset eivät halua kenenkään kertovan heille Planista puhelimessa tai kadulla. Vain yksi prosentti pitää henkilökohtaista yhteydenottoa mieluisimpana tiedonsaantitapana.

Pyytämättä ei saa apua

Leskinen uskoo tuloksen liittyvän siihen, että ihmisille on nykyään tärkeää päättää itse, mitä tietoa he saavat ja millä tavalla.

-Monista voi tuntua, että heihin yritetään vaikuttaa jatkuvasti: että mainospostia tulee paljon, ja jatkuvasti pyydetään osallistumaan johonkin.

Aikaisemmin Kirkon ulkomaanavun kotimaantyön johtajana työskennellyt Leskinen tietää kuitenkin, että kyselyjen tuloksista huolimatta vakituisten lahjoittajien värvääminen kadulla on järjestöille tehokas tapa hankkia jäseniä.

-Kun ihmisiltä pyytää, he auttavat. Pyytämättä apua ei saa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.