Mainos

Suomalaiset liian sinisilmäisiä? "Terveysväitteitä ei ole pahemmin kyseenalaistettu"

Asiantuntijan mukaan suomalaiset ovat olleet sinisilmäisiä uskoessaan väitteet muun muassa maitohappobakteerien hyvää tekevistä vaikutuksista.

Tästä päivästä alkaen EU on kieltänyt lähes 2000 terveysväitettä, koska niille ei ole olemassa tieteellistä näyttöä. Ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen Helsingin yliopistosta sanoo, että väitteet on yleisesti otettu totena.

– Sekä kuluttajien keskuudessa että teollisuuden alalla on uskottu väitteet antioksidanttien tai maitohappobakteerien hyvistä vaikutuksista, ja yleisesti on oletettu, että ne ovat tieteellisesti toteen näytettyjä.

Heinonen sanoo, että myös kuluttajat voivat olla jatkossa tarkempia, jos tuotetta mainostetaan vaikkapa vatsan hyvinvointia lisäävänä.

– Jos sanotaan esimerkiksi että "vatsasi voi paremmin", voi kuluttaja tai viranomainen pyytää näyttöä vaikuttavasta ainesosasta. Jos näyttöä ei ole, on kyse virheellisestä markkinoinnista.

Professori Heinonen toivoo, että EU:n markkinointilausekielto lisäisi ruoka-aineiden terveysvaikutuksiin liittyvää tutkimusta. Toinen vaihtoehto on, että mainostajat keksivät virheellisille terveysväittämille kiertoilmaisuja.

– Toivon tietysti, että vastuulliset valmistajat menisivät siihen suuntaan, että tutkimusta lisätään sen sijaan, että pyritään kiertämään virheellinen mainonta jollain muulla tavalla.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.