Mainos

Suomea lähestyvä myrsky uhkaa nostattaa ennätysaallot

Korkeimmat yksittäiset aallot voivat olla jopa 16-17 metriä korkeita Pohjoisella Itämerellä. Merentutkimuslaitos on lähettänyt aallokko- ja vedenkorkeusvaroituksen pohjoiselle Itämerelle ja Suomenlahdelle.

Merentutkimuslaitoksen ennusteiden mukaan sekä aallonkorkeus että vedenkorkeus nousevat ennätyslukemiin pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella, jos Ilmatieteen laitoksen sääennusteet lähenevästä myrskystä osuvat oikeaan. Pohjoisella Itämerellä aallokko voi olla vaarallisen korkeata pienemmille laivoille, ja Suomenlahdella on monin paikoin tulvan vaara olemassa.

Ennusteen mukaan merkitsevä aallokko nousee sunnuntaina aamuyöllä ennätyskorkeuteen Pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella. Aallokon korkeuden ilmaisemiseen käytetään merkitsevää aallonkorkeutta, joka vastaa kokeneiden merenkulkijoiden silmin arvioimaa aallokon korkeutta.

Pohjoiselle Itämerelle ennustetaan yli 9 metrin merkitsevää aallonkorkeutta ja Suomenlahdelle yli 5 metrin merkitsevää aallonkorkeutta.

Tästä saattaa aiheutua ongelmia laivaliikenteelle, sillä pohjoisella Itämerellä korkeimmat yksittäiset aallot voivat olla jopa 16-17 metriä korkeita. Matkustajalautta Estonian uppoamisen aikana merkitsevä aallonkorkeus oli 4,2 metriä.

Vesi voi nousta korkealle

Vedenkorkeus nousee ennusteen mukaan Suomenlahdella ennätyskorkeuteen. Helsingissä huippuarvoksi ennustetaan yli 120 senttiä, ja jopa 150 senttiä näyttää mahdolliselta.

- Todennäköinen huippuarvo on 140 senttiä, joka on 4 senttiä korkeampi kuin tähänastinen ennätys 136 senttiä. Tällöin merivesi nousi Helsingissä Kauppatorille, Merentutkimuslaitos varoittaa.

Tulvat ovat mahdollisia on myös muualla Suomenlahden rannikolla, ja Suomenlahdella itäänpäin mentäessä merivesi nousee suhteellisesti enemmän vallitsevien länsituulien johdosta.

Myrsky Rafael-myrskyn luokkaa

Lähestyvä myrsky on ennen joulua paljon vahinkoja aiheuttaneen Rafael-myskyn luokkaa.

- Saapuvassa myrskyssä tuulen nopeus voi olla moni paikoin yli 25 metriä sekunnissa. Myrskyraja ylittyy selvästi, sillä se on 21 metriä sekunnissa. Tulevan myrskyn tuulen nopeus voi olla puuskissa lähes 30 metriä sekunnissa, varoittaa Ilmatieteen laitoksen turvallisuussääpalvelun päällikkö Marianne Sågbom.

- Brittein saarten tienoilla syntyvä voimakas matalapaine liikkuu lauantain ja sunnuntain välisenä yönä maan keskiosan yli itään. Sen yhteydessä lounaanpuoleinen tuuli voimistuu myrskyksi eteläisillä ja lounaisilla merialueilla, hän ennakoi.

Pohjois-Itämerellä ja Suomenlahdella tuulen ennustetaan puhaltavan monin paikoin yli 25 metriä sekunnissa. Sen lisäksi tuuli on maan eteläosan maa-alueilla vaarallisen voimakasta. Voimakas tuuli voi kaataa puita ja irrottaa kattopeltejä. Maan keskiosassa sekä Oulun läänissä lumi- ja räntäsade vaikeuttavat huomattavasti tieliikennettä.

Sunnuntain aikana tuuli vähitellen heikkenee.

Matkustajalaivat saattavat myöhästellä

Suomenlahdella liikennöivät matkustajalaivat ovat varautuneet siihen, että myrsky aiheuttaa laivoille myöhästelyjä. Laivojen kapteenit tekevät päätökset matkanteosta kuitenkin tapauskohtaisesti, kulloisenkin sään mukaan.

Viking Linella myrskyt eivät todennäköisesti vaikuta isompien laivojen liikennöintiin. Viking Linen Helsingin aluepäällikön Heikki Dahlbon mukaan kapteenien lähtöarvioihin voi luottaa täysin: matkanteko on turvallista, jos liikkeelle on päätetty lähteä. Myrskyssä olennaista on tuulen voimakkuuden lisäksi tuulen suunta, jonka kapteeni ottaa huomioon matkalle lähtiessä ja matkaa tehtäessä.

Varsinkin pienemmät laivat saattavat kuitenkin myöhästellä myrskyn vuoksi. Näin kävi esimerkiksi jouluna Viking Linen Rosellalle, jonka piti lähteä matkaan kello 21 jouluaaton aaton iltana. Kovan tuulen vuoksi Rosella pääsi kuitenkin matkaan vasta aattoaamuna kello 7. Muun muassa Helsingin ja Tallinnan väliä liikennöivä Tallink varautuu myös myöhästelyihin.

Toimitusjohtaja Håkan Nordström arvioi, että joitakin muutoksia aikatauluihin saattaa tulla. Tallink seuraa myrskytilannetta tarkkaan huomenna. Nordströmin mukaan laivan on joskus viisainta jäädä satamaan odottamaan myrskyn laantumista. Myöhästelyjä saattaa tulla myös siksi, että laiva joutuu ajamaan myrskyn vuoksi normaalia hitaammin.

Silja Linen Ruotsin ja Suomen välisten matkustajalaivojen liikennöintiin myrsky tuskin vaikuttaa, arvioi viestintäjohtaja Tuomas Nylund. Hän korostaa, että jokainen kapteeni tekee päätöksen matkaanlähdöstä arvioiden tarkkaan lähtöhetken ja tulevan sään. Nylundin mukaan myrsky vaikuttaa erityisesti satamaan pääsemiseen ja satamasta pois lähtemiseen. Jos merenkäynti on kovaa, saattaa esimerkiksi piipahdus Maarianhaminaan jäädä laivoilla väliin.

Sen sijaan Helsingin ja Tallinnan väliä kulkevat nopeat laivat jäävät Nylundin mukaan liikennöimättä, jos merkitsevä aallonkorkeus on kolme metriä tai yli. Silja Linen pienten laivojen ja katamaraanien sesonki on muutenkin loppumassa sunnuntaina, joten jos myrsky on kova, pannaan laivat pois liikenteestä lauantaina eli päivää aikaisemmin kuin oli suunniteltu.

Viranomaisten asettama raja nopeiden laivojen merkitsevälle aallonkorkeudelle on 3,5 metriä. Suomenlahdelle on ennustettu lauantain ja sunnuntain väliselle yölle yli viiden metrin merkitsevää aallonkorkeutta.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 07.01.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.