Mainos

Suomen ja Venäjän välinen tukinkuljetuskiista jatkuu

Suomalaisia rekkoja on alettu sakottaa ja käännyttää Vaalimaan vastaisella raja-asemalla Torfjanovkassa Venäjällä.

Sakottamisen syyksi naapurimaan viranomaiset ovat ilmoittaneet autojen ylipainot tai liian suuret leveydet tai pituudet. Jopa pienet tekniset viat autoissa ovat riittäneet syyksi evätä matkanteko.

Syynä venäläisten viranomaisten alkuviikosta aloittamiin tehotarkastuksiin on mitä ilmeisimmin maiden liikenneministeriöiden välinen puunkuljetuksia koskeva kiista. Heinäkuussa venäjän tielaitos ilmoitti, etteivät suomalaiset puurekat saa enää ylipainolupia.

Rajoituksen takia kuljetukset siirtyivät venäläisille rekoille, jotka käyttivätkin nopeasti loppuun tämän vuoden lupakiintiönsä. Venäläiset ovat vaatineet neuvotteluissa uusia lupia, mutta Suomen viranomaiset eivät ole tähän suostuneet.

Liikenneministeriö vaatimuksena uusille luville on se, että suomalaiset saavat ajaa raakapuuta Vaalimaan ja Nuijamaan kautta 55 tonnin ajoneuvoyhdistelmillä. Viimeksi suomalaiset ja venäläiset viranomaiset neuvottelivat perjantaina pääsemättä asiassa sopuun. Uutta ajankohtaa neuvotteluille ei lyöty lukkoon.

Ylijohtaja Harri Cavénin mukaan perjantain neuvotteluissa venäläiset uhkailivat useilla suomalaisrekkoihin kohdistuvilla toimenpiteillä, elleivät he saa lisää kuljetuslupia. Venäläiset kuljetusliikkeet ovat sen jälkeen luvanneet jopa pysäyttää kaiken liikenteen rajoilla.

Syyksi suomalaisten ylipainolupien eväämiseen ovat venäläiset ilmoittaneet sen, ettei heidän tiestönsä kestä raskaita suomalaisrekkoja. Vielä syyskuun alussa Moskovassa käydyissä neuvotteluissa suomalaisille luvattiin taas myöntää ylipainolupia, mutta yhtään ylipainolupaa ei ole silti myönnetty kiistanalaiselle Leningradin alueelle.

-Mikään ei kelvannut. Ei lastin purkaminen, ei sakon maksaminen. Kuljettajalle sanottiin vain, että sinun kotisi on nyt Torfjanovka. Viime yönä haettiin kuljettaja sieltä kotiin ja vietiin tuore kuski tilalle. En ihan tarkkaan tiedä, onko hän päässyt jo Suomen puolelle, sanoo liikennöitsijä Kari Rahikka Kouvolasta.

Rahikalla on raakapuuajossa kolme rekkaa, jotka hakevat puuta Venäjän puolelta. Normaalisti autot pystyvät tekemään kaksi hakua päivässä. Maanantain ja tiistain aikana Rahikka oli saanut puulastissa Suomeen ainoastaan kolme autoa.

-Mitään todellista syytä pysäytyksiin ei pitäisi olla. Ne tekevät jonkinlaisen kommervenkin vaa'an kanssa ja koskaan ei paino täsmää. Mikään ei tässä tilanteessa kelpaa venäläisille: kun vaaka saatiin näyttämään ylipainoa, lyötiin sakkolappu, mutta senkään maksaminen ei riittänyt kuten ennen, vaan käskivät purkamaan kuorman.

Rahikan mukaan tiistaina Torfjanovkassa seisoi parikymmentä suomalaista tukkirekkaa. Päivän mittaan "kuka milläkin konstilla" pääsi ylittämään rajan.

-Koko temppuilu alkoi eilen aamupäivällä. Vielä yhdeksän aikoihin joku pääsi läpi sujuvasti, mutta sen jälkeen kaikki alkoi tökkiä, Rahikka kertoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.