Mainos

Suomen kouluissa hyödynnetään laiskasti tietotekniikkaa

- Tietotekniikan opetukselliset mahdollisuudet ovat Suomessa vielä pitkälle hyödyntämättä, kuvaa dosentti Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.

19 maata käsittänyt kansainvälinen SITES-tutkimus julkistettiin torstaina eri maissa. Tutkimuksen mukaan tietotekniikkaa käytetään opetuksen avuksi eniten Singaporessa ja Hongkongissa. Tietotekniikan käyttämisessä matematiikan ja luonnontieteiden opetuksessa Suomi sijoittuu kymmenenneksi.

Tietotekniikan käyttämiseen opetuksessa vaikuttaa eniten rehtorin asenne ja kuinka hän johtajana kannustaa tietotekniikan käyttöön ja opettajien omien taitojen ylläpitoon.

Sen sijaan opettajaan liittyvillä tekijöillä ei ole selvää vaikutusta tietokoneiden opetuskäytön määrään ja laatuun.

Opettajien iällä ja sukupuolella ei ole suurta merkitystä tietotekniikan käyttöön opetuksessa. Pieni vähemmistö, jotka käyttävät aktiivisesti tietotekniikkaa, käyttävät sitä hyvin aktiivisesti ja verkostoituvat sen kautta tehokkaasti - jopa kansainvälisesti.

Tietokoneresurssien suhteen Suomi sijoittuu kansainvälisesti verraten viidenneksi. Suomessakin on kuitenkin koulujen suhteen suuria eroja. Tietokoneet ja verkkoyhteydet ovat suomalaiskouluissa keskimäärin hyvät.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.