Mainos

Suomenlahti on yksi maailman vilkkaimpia merialueita

– Liikennetiheys on Suomenlahdella kova. Suomenlahti on vilkkaammin liikennöity mitä esimerkiksi Persianlahti, kertoo Rajavartiolaitoksen komentajakapteeni Kimmo Ahvonen.

Suomenlahdella tapahtuukin enemmän tai vähemmän Rajavartiolaitoksen apua vaativia onnettomuuksia.

– Tehtäviimme kuuluu rajavalvonnan lisäksi valmistautuminen erilaisiin onnettomuuksiin, meripelastustehtävät ja erilaiset vedenalaiset toiminnot. Myös öljyntorjunta yhdessä Suomen ympäristökeskuksen kanssa, Ahvonen toteaa.

Rajavartiolaitos onkin Suomessa ainoa yleisviranomainen, jolla on alus ympäri vuoden merellä.

– Meidän partiolaivoista kolmella on kyky kerätä öljyä merestä. Laivat pystyvät myös puomittamaan öljyvuotoja.

Valvontaa ympäri vuorokauden

Suomenlahden merivartioston johtokeskuksessa on vähintään kolme ihmistä töissä ympäri vuorokauden.

– Meripelastustehtäviä meillä on vuositasolla noin 900, koko Suomessa luku on 1800. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kesällä. Onnettomuudet tapahtuvat yksityisihmisille ja heidän veneilleen. Tyypillisimpänä ehkä tekninen ongelma veneessä. Usein myös niin sanotut merimiestaidolliset puutteet aiheuttavat meille töitä, esimerkiksi polttoaineen loppuminen veneestä, Ahvonen kuvailee.

Suomenlahden merivartioston johtokeskuksen lisäksi rajavartiolaitoksella on kaksi muuta johtokeskusta valvomassa merialueita. Yksi Turussa ja yksi Vaasassa. Turussa sijaitsevat myös Donnier-valvontalentokoneet, joita käytetään esimerkiksi öljyvuotojen havaitsemisessa Suomen merialueilla.

– Vuoteen 2014 mennessä johtokeskuksia yhdistetään ja niitä jää jäljelle kaksi, Ahvonen sanoo.

Työ on keskitettyä

Ennen myös kamera- ja tutkakuvia valvottiin monesta eri paikasta. Nykyään työ on keskitetty.

– Ennen yhdeksän ihmistä tiesi mitä omalla alueella tapahtuu, ja vaikka tiedonvaihtoa olikin, niin näen keskittämisen hyvänä. Nyt kokonaiskuva on aina hallussa, Ahvonen miettii.

Merialueiden valvonta on monen viranomaisen yhteistyön summa. Rajavartiolaitoksen lisäksi merialueita valvoo liikennevirasto, liikenneturvallisuusvirasto ja puolustusvoimat.

– Tutkat, kamerat, laivat ja muut välineet päivittävät meille tilannekuvia. Raakadata on kaikkien viranomaisten käytössä. Esimerkiksi Liikennevirasto ohjaa liikennettä merialueilla, kertoo Ahvonen.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.