Mainos

Suomessa tupakointi EU:n toiseksi vähäisintä – näin muissa EU-maissa röyhytellään

Tupakointi on vähentynyt EU-alueella 6 prosenttiyksikköä vuodesta 2006. Tupakointi on yleisintä Etelä-Euroopassa, kun taas tupakoinnin lopettaneita on eniten pohjoisessa.

Eurobarometrin mukaan tupakointi on EU:n suurin vältettävissä oleva terveysriski. Se aiheuttaa 700 000 kuolemaa joka vuoksi.

Noin puolet tupakoitsijoista kuolee ennenaikaisesti, menettäen keskimäärin 14 elinvuotta.

Eniten tupakoidaan Kreikassa ja Bulgariassa, vähiten Ruotsissa ja Suomessa.

Tuoreen Eurobarometri-tutkimuksen mukaan EU-maiden tupakointi on vähentynyt lähes kaikissa EU-maissa.

Suurinta väheneminen oli Virossa ja Isossa-Britanniassa, joissa tupakointi on vähentynyt 11 prosenttia vuodesta 2006. Italiassa tupakointi väheni 10 prosenttia. Suomessa tupakoitsijoiden määrä on laskenut seitsemän prosenttia.

– Suomessa tupakoitsijoiden määrän lasku on ollut tasaista koko 2000-luvun, kertoo ylilääkäri Antero Heloma Terveyden ja hyvinvoinninlaitokselta.

Sloveniassa tupakointi lisääntyi seitsemän prosenttia ja Portugalissa prosentin vuodesta 2006.

Maku tupakan tärkein valintakriteeri

Tupakoitsijoille maku on tärkein tekijä savukkeiden valinnassa. Tupakoitsijoista 87 prosenttia pitää makua tärkeänä tai erittäin tärkeänä, kun hinnan suhteen osuus on 69 prosenttia.

Tuotemerkkiä piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä valintakriteerinä 66 prosenttia tupakoitsijoista.

– On suuri joukko tupakoitsijoita, jotka eivät vaihda suosikkimerkkiään halpasavukkeisiin hintojen noustessakaan. Tupakoitsijoiden merkkiuskollisuus on tutkitusti hyvin korkea, Heloma kertoo.

Keskimäärin säännöllinen tupakointi aloitetaan 17,6-vuotiaana. Suomessa säännöllinen tupakointi aloitetaan kuitenkin jo aiemmin, 17,1-vuotiaana. Satunnaisen tupakointi alkaa Suomessa THL:n mukaan 13–15-vuotiaana.

Tutkimuksen mukaan 59 prosenttia tupakoitsijoista on yrittänyt lopettaa tupakoinnin ja 19 prosenttia heistä on yrittänyt viimeisen vuoden aikana. EU:n kansalaisista 20 prosenttia on lopettanut tupakoinnin.

Markkinointikeinot vaikuttavat vähiten suomalaisiin

Eurooppalaisista 44 prosentin mielestä savukepaketeissa olevat tiedot esimerkiksi nikotiinimäärästä ja makuaineista sekä pakkauksen tunnukset ja värit ovat merkki tuotteen pienemmästä haitallisuudesta.

EU-maista suomalaiskuluttajat uskoivat vähiten pakkausmerkintöjen kertovan pienemmistä haitoista.

Tutkimus suosittelee tällaisten markkinointikeinojen sekä makuaineiden kieltoa, jotta näkemykset pienemmästä haitasta vähenisivät.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.