Mainos

SuomiTV:n ex-päätoimittaja täräyttää: Homot haluttiin pois ruudusta

SuomiTV suhtautui homoihin erityisen ankarasti, väittää kanavan entinen vastaava päätoimittaja Tomi Lindblom.

Hän esittää journalismikritiikin vuosikirjassa 2012 väitteitä siitä, että SuomiTV:n ohjelmiston kiellettyjä aiheita olivat etenkin aviorikkojat ja homoseksuaalit. Lindblomin mukaan esimerkiksi sääyhtiö valittiin niin, ettei ruutuun tulisi julkisesti homoseksuaalista meteorologia.

Lindblomin mukaan kanavan ohjelmistosta joutui pannaan useita jaksoja, joissa käsiteltiin aviorikoksia tai homoseksuaalisuutta. Tätä varten kanavalla työskenteli hänen mukaansa jonkin aikaa henkilö, jonka tehtävänä oli tarkastaa ohjelmista sopimattomat kohdat.

Kanavan toimitusjohtajana vuosina 2009-2010 toiminut Jarmo Kalliola kiistää STT:lle, että sensurointitoimenpiteitä olisi tehty ainakaan hänen aikanaan.

– Erilaisista linjauksista käytiin kovasti keskusteluja, mutta siihen päädyttiin, ettei mitään tällaisia rajoituksia olisi.

Perustamisvaiheessa toimitusjohtajana toiminut Hannu Haukka taas sanoo, että kanavan tarkoitus ei ollut hyökätä ketään vastaan vaan ajaa omaa perheystävällistä linjaansa.

Tomi Lindblom arvioi STT:lle, että kaikki yhtiön ohjeet ja linjaukset tulivat Kanadasta pääomistajalta asti.

Mediamoguli Rupert Murdochin omistama Fox International osti SuomiTV:n muutama kuukausi sitten.

Lindblomin väitteistä kertoi ensin Ilta-Sanomat.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.