Mainos

Suonenjoen junaturmaa puidaan oikeudessa

Yli kahden vuoden takaisen Suonenjoen junaturman syytä etsitään oikeussalissa. Syytettynä oleva veturinkuljettaja väittää, että opasteet näyttivät hänelle vihreää valoa. Syyttäjän mukaan miehen täytyi ajaa päin punaista.

Jutun käsittely alkoi tänään Kuopion käräjäoikeuden Suonenjoen istuntopaikalla. Turma sattui varhain aamulla 12. elokuuta 1998. Etelään matkaava InterCity-juna törmäsi heti Suonenjoen aseman eteläpuolella vastaan tulleeseen tavarajunaan, jolloin 21 ihmistä loukkaantui. Junat romuttuivat pahoin.

Onnettomuus maksoi VR Osakeyhtiölle ja Ratahallintokeskukselle lähes 20 miljoonaa markkaa. Kuopion seudun kihlakunnansyyttäjä Heikki Hakkarainen luki 45-vuotiaalle iisalmelaiselle veturinkuljettajalle syytteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. VR ja Ratahallintokeskus yhtyivät syytteeseen. Loukkaantuneilla matkustajilla ei ole vaatimuksia oikeudessa, sillä he ovat saaneet korvauksensa vakuutusyhtiöltä.

Kaksi opastetta

Syyttäjä perusti kantansa lähinnä onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostukseen. Raportin mukaan ns. pääopasteen kertaaja on saattanut vilkuttaa kuljettajalle vihreää valoa, kun IC-juna lähti Suonenjoelta. Kauempana oleva pääopaste kuitenkin näytti punaista, ja sen mukaisesti kuljettajan olisi pitänyt toimia.

Matkustajajuna lähti asemalta täsmälleen aikataulussa. Tavarajuna oli myöhässä, ja sen oli tarkoitus päästää asemalle ennen IC-junan lähtöä. Opasteita hoidettiin kauko-ohjaamosta Pieksämäeltä. Syyttäjän todistajana kuullun Ratahallintokeskuksen ylitarkastaja Jarmo Tuomen mukaan sellainen tapaus, että molemmat opasteet näyttivät samanaikaisesti väärin, on todennäköinen vain yhden kerran 50 vuodessa koko Euroopan rautateillä.

Kuljettaja: Ajoin opasteen mukaan

Todistelutarkoituksessa kuultu kokenut veturinkuljettaja sanoi ehdottomasti ajaneensa sallivan pääopasteen mukaisesti.
-Veturinkuljettaja ei koskaan aja punaista päin, hän totesi.

Onnettomuushetkellä aamuaurinko paistoi päin opasteita. Syyttäjän mukaan se on voinut heikentää kuljettajan erotuskykyä. Kuljettaja itse kuitenkin sanoi pääopasteen näyttäneen selkeästi vihreää. Oikeudessa oli todistamassa kaksi onnettomuusjunan matkustajaa, jotka nousivat junaan Suonenjoen asemalta. Molemmat kertoivat huomanneensa, että pääopasteen kertaaja vilkutti vihreää valoa ennen junan lähtöä.

Kertaaja toimii vain vilkkumalla. Jos se on sammuksissa, sen ohi ei saa ajaa. Oikeudenkäynti jatkuu vielä huomenna neljän todistajan kuulemisella ja loppulausunnoilla.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.