Mainos

Elokuun ilmatilaloukkaaja esiintyi Aeroflotin koneena

Alkusyksyn ilmatilaloukkauksista on saatu lisätietoa.

Viimeinen Suomen ilmatilaa elokuussa loukanneista Venäjän valtion koneista oli lentosuunnitelmassa merkitty Venäjän kansallisen lentoyhtiön Aeroflotin operoimaksi. Tieto käy ilmi Rajavartiolaitoksen esitutkintapöytäkirjoista.

STT:n saamista pöytäkirjoista ilmenee myös, että koneen pilotti käytti lennonjohdon kanssa viestiessään koneestaan kutsua "aeroflot". Lennonjohtaja kertoi kuulusteluissa pitävänsä ilmoitusta harhaanjohtavana, koska sillä viitataan siviilikoneeseen.  

Venäläiskoneen ilmoitettuun lentosuunnitelmaan sisältyi hetkellinen käynti Suomen ilmatilassa. Koska kyseessä oli valtionalus, sen olisi pitänyt hakea erikseen lupaa lentää Suomen ilmatilassa. Tällaista lupaa ei ollut, ja lennonjohto ilmoitti venäläiskoneelle, ettei se saa lentää Suomen puolelle.   

Suomalainen lennonjohtaja kertoi Rajavartiolaitoksen kuulustelupöytäkirjan mukaan, että venäläiskoneen ohjaaja kuittasi kuulleensa ilmoituksen. Venäläispilotti ilmoitti sitten lennonjohdolle olevansa matkalla lentosuunnitelmassa ilmoitettuun reittikohtaan, joka edellytti lentämistä Suomen ilmatilassa.    

Antonov 72 -suihkukone loukkasi Suomen ilmatilaa Porvoon edustalla ja kävi syvimmillään 4,4 kilometriä Suomen ilmatilassa. Se poistui suomalaishävittäjän lennettyä sen vierelle ja kehotettua sitä poistumaan.  

Suomi ei jatka ilmatilaloukkauksen esitutkintaa, sillä alueloukkauksesta epäiltyä pilottia ei todennäköisesti saataisi kuultavaksi Suomessa.  

Kaksi muuta

Antonov 72 -koneen lisäksi kahden muun venäläiskoneen epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa elokuussa: Tupolev 134 -suihkukoneen Porvoon eteläpuolella 25. elokuuta ja AN26-kuljetuskoneen Kemiönsaaren eteläpuolella 23. elokuuta.   

Rajavartiolaitoksen esitutkintapöytäkirjojen mukaan Tupolev-koneen operoijaksi oli merkitty Venäjän valtio. Koneen reitin oli ilmoitettu kulkevan kansainvälisessä ilmatilassa Kaliningradista Moskovaan. Suunnitelmassa todettiin jälkikäteen piste, jonka kautta kulkeva reitti on osittain Suomen ilmatilassa.

Koneen pilotti ei lennonjohdon ohjeista huolimatta kääntynyt, vaan kävi Suomen ilmatilassa.  
Kuljetuskoneen ohjaaja taas väisti ukkosrintamaa Suomen puolelle, vaikka aluelennonjohto ohjeisti toisin.  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.