Mainos

Taantuma saanut suomalaiset tiukentamaan kukkaronnyörejä

Peräti 41 prosenttia suomalaisista on vähentänyt kulutustaan talouden taantuman vuoksi, ilmenee MTV3:n uutisten kyselystä.

Kuluneella viikolla tehdyssä kyselyssä suomalaisilta tiedusteltiin, ovatko he vähentäneet talouden epävarmuuksien vuoksi kulutustaan viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Taloustutkijan mukaan kyselyn tulos kuvastaa hyvin talouden tilannetta.

– Viimeksi kulunut vuosi on ollut aika huonoa aikaa taloudessa, sanoo ennustepäällikkö Eero Lehto Palkansaajien tutkimuslaitoksesta (PT).

Viime kuukausina irtisanomiset ovat hallinneet talousuutisia, ja väkeä on vähennetty alalla kuin alalla. Enää eivät edes julkinen sektori tai päivittäistavarakauppa ole säästyneet taantumalta. Julkisella puolella esimerkiksi Valtiokonttori on käynnistänyt yt-neuvottelut, joiden tavoitteena on vähentää 70 henkilötyövuotta. Tavaratalo Stockmann puolestaan aikoo lomauttaa koko henkilöstönsä.

Valtiovarainministeriön (VM) tätä vuotta koskevassa ennusteessa Suomen työttömyysprosentiksi on arvioitu 8,2; viime vuonna prosentti oli 7,7.

Kulutusaikomuksissa ei muutosta

MTV3:n kyselyssä selvitettiin myös sitä, aikovatko suomalaiset vähentää kulutustaan epävarmojen talousnäkymien vuoksi. Noin kaksi kolmesta (65 prosenttia) ei aio näin tehdä, vajaa kolmannes puolestaan aikoo tinkiä menoistaan.

Kun sama kysymys esitettiin MTV3:n kyselyssä viime syyskuussa, jakauma oli lähestulkoon sama. Tätä PT:n Lehto pitää myönteisenä merkkinä.

– Koska tämä ei ole heikentynytkään, niin ehkä siinä on sisällä jonkinlaista ajatusta ihmisten keskuudessa, että tilanne voisi tästä parantua nyt vuoden kuluessa.

Lievää elpymistä lupaavat myös makrotalouden ennusteet. VM:n mukaan Suomen talous kasvaa ensi vuonna 1,6 prosenttia. Se ei ole paljon, mutta sentään nelinkertainen lukema tämän vuoden ennustettuun kasvuun, joka on 0,4 prosenttia.

Tutkimus toteutettiin verkkopaneelissa 28.5. – 31.5, ja siihen vastasi 1 721 henkilöä. Virhemarginaali on suurimmillaan 3 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tutkimuksen teki MTV3:n toimeksiannosta Think If Laboratories Oy.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.