Mainos

Tällaiset ovat Timo Rädyn taustat

AKT:n puheenjohtaja, entisen viestintäpäällikkö Hilkka Ahteen työpaikkakiusaamisesta syytetty Timo Räty on henkeen ja vereen ammattiyhdistysmies. Hän on työskennellyt SAK:n ja AKT:n leivissä aina valmistumisestaan asti.

Räty syntyi 21. marraskuuta 1964 Kuopiossa. Nykyisin puoluekannaltaan sosiaalidemokraatti Räty asuu Lahdessa.

Räty valmistui oikeustieteen kandidaatiksi Lapin yliopistosta vuonna 1994 ja työskenteli SAK:n lakimiehenä vuosina 1994-1996. Tämän jälkeen hän hyppäsi AKT:n lakimieheksi vuosien 1997-2001 ajaksi. Vuonna 2001 Räty valittiin SAK:n hallituksen jäseneksi ja AKT:n puheenjohtajaksi.

Jo ennen työpaikkakiusaamisjupakkaa Räty on ollut julkisuudessa esillä kyseenalaisessa valossa ahtaajien lakon aikana keväällä 2010.

Autonkuljettajat syyttivät Rätyä epäsolidaarisuudesta, kun he kokivat puheenjohtajan asettaneen ahtaajien edun kuljettajien edun edelle. AKT nimittäin maksoi ahtaajille yli kuusi kertaa kuljettajia suuremmat lakkoavustukset.

Myös AKT:n työilmapiiriä on luonnehdittu tulehtuneeksi jo aiemmin. Suomen Kuvalehden haastattelemat, nimettöminä pysyneet AKT-vaikuttajat kuvailivat Rätyä vuonna 2010 muun muassa pitkävihaiseksi, mustavalkoiseksi yksinpuurtajaksi.

– Kyllä työilmapiiri on ollut täällä ongelma jo pitkään, myönsi työsuojeluvaltuutettu Pertti Sulasalmi Suomen Kuvalehdelle.

Rädyn ja Hilkka Ahteen kiista nousi julkisuuteen ensimmäisen kerran jo syksyllä 2011, kun Ahde teki Etelä-Suomen aluehallintovirastolle kantelun Rädyn työpaikkakiusaamisesta. Aluehallintovirasto teki asiasta ilmoituksen poliisille ja Helsingin poliisi aloitti asiasta esitutkinnan.

AKT:n ylimääräinen valtuustonkokous päätti tämän vuoden tammikuussa, että Räty saa jatkaa tehtävässään.

Timo Räty on eronnut, ja hänellä on yksi tytär.

(MTV3 - Wikipedia - Suomen Kuvalehti)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.