Mainos

Tampereella kiistellään tunnelihankkeesta - Kustannukset nousseet 30 prosenttia

Tampereelle suunnitellun valtavan rantatunnelin kustannusarvio on noussut viidessä vuodessa 30 prosenttia, uutisoi Tekniikka & Talous -lehti. Tampereen kaupunginvaltuusto päättää ensi maanantaina, rakennetaanko kaupunkiin Suomen pisin autotunneli.

Hanke maksaa 180 miljoonaa euroa ja olisi toteutuessaan Suomen kallein tieprojekti kilometrihinnalla mitaten. Tunneliin on luvattu 60 miljoonaa euroa valtionapua.

Rantaväylä on Suomen vilkkain tie Helsingin ulkopuolella.

Tunneli ohjaisi liikenteen maan alle hienolta paikalta Näsijärven rannalta, suurin piirtein Särkänniemen huvipuiston ja Lapinniemen kylpylän väliseltä yli kahden kilometrin matkalta. Liikenteen sujuvoittamisen ohella tunneli vapauttaisi Näsijärven paraatipaikkoja rakentamiselle. Tampereen kaupunki toivookin kuittaavansa ison osan tunnelin rakentamiskustannuksista myymällä rakennusoikeuksia järvenrannasta.

Yksi syy hankkeen kustannusarvion kallistumiseen on Tekniikka & Talouden mukaan kiristyneet turva- ja ympäristövaatimukset. EU on antanut uuden tunnelien varustamista koskevan direktiivin.

– Rantatunnelin varustus ylittää direktiivin vaatimukset reippaasti, projektipäällikkö Mauri Mäkiaho Liikennevirastosta kertoi lehdelle.

Tampereen tunneliin tulisi muun muassa koneellinen ilmanvaihto, viimeistä huutoa oleva telematiikka sekä paloturvallisuuteen liittyviä tunnistimia. Tielle tulisi myös koko pituudelle ylimääräiset turvakaistat.

Nyt kyselläänkin jo, tehdäänkö Suomessa liian hienoa infrarakentamista.

Tunnelihanke herättää Tampereella kiihkeitä tunteita puolesta ja vastaan. Maanantain äänestyksestä odotetaan tiukkaa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.