Mainos

Tampereelle kaavaillaan pikaraitiotietä

Tuore konsulttiselvitys puoltaa pikaraitiotien suunnittelemista Tampereen seudulle.

Ehdotettu pikaraitiotiejärjestelmä perustuisi osittain Tampereen nykyisen rataverkoston hyödyntämiseen. Selvityksen mukaan raitiotie lisäisi joukkoliikenteen käyttöä ja asukkaiden liikkumismahdollisuuksia. Se myös edistäisi etenkin kaupungin länsiosan sekä lähikuntien kehitystä.

Tuore selvitys esiteltiin tänään Tampereen kaupungin johdolle, ja perjantaina sitä pohtivat lähikuntien johtajat. Mikäli päätös raitioliikenteen aloittamisesta syntyisi jo tänä vuonna, tamperelaiset matkustaisivat pikaraitiotiellä aikaisintaan vuonna 2008.

Ei muutoksia nykyisiin järjestelyihin

Järjestelmän toteutus ei vaatisi olennaista puuttumista nykyisiin liikennejärjestelyihin. Tamperelaisia kuljettaisi kaksi linjaa, jotka haarautuisivat eri suuntiin. Ensimmäiseksi rakennettava vaihtoehto lähtisi Hervannasta ja jatkaisi Ylöjärvelle ja Lentävänniemeen. Toinen, Nokialta lähtevä linja puolestaan kulkisi suunnitteilla olevaan Vuoreksen kaupunginosaan ja Kangasalle. Alueiden nykyväestöstä reilut 200000 ihmistä asuu kahden kilometrin säteellä suunnitelluista seisakkeista.

Noin 60 kilometriä pitkästä rataverkosta kaksi kolmasosaa perustuisi vanhaan, mutta osittain paranneltavaan rataverkkoon ja kolmannes uuteen kevytraiteeseen. Keskustan alueella kiskot sukeltaisivat maan alle, millä vältettäisiin katujen ruuhkautumista. Jotta liikenne olisi mahdollisimman nopeaa ja sujuvaa, seisakkeet sijoitettaisiin noin kahden kilometrin välein. Vuoroja kulkisi neljästä kuuteen tunnissa.

Kustannukset noin 340 miljoonaa euroa

Mallia Tampereen järjestelmään on haettu muun muassa saksalaisesta Karlsruhen kaupungista, jossa on kymmenisen vuotta ollut käytössä TramTrainiksi kutsuttu kaksivirtajärjestelmälaite. Samalla kalustolla voidaan liikennöidä sekä rata- että katuverkostossa. Kaupungin kaavoitusjohtajan Jyrki Laihon mukaan kiskoilla liikkuisi siten kulkuväline, joka ei ole juna eikä raitiovaunu, vaan jotain siltä väliltä.

Kaikkinensa pikaraitiotiejärjestelmä tulisi maksamaan noin 342 miljoonaa euroa. Kustannusten jakautumista Tampereen kaupungin, valtion ja lähikuntien kesken ei ole vielä pohdittu. Jyrki Laiho vertasi summaa moottoritien rakennuskustannuksiin: samalla rahalla saataisiin kaupunkirakenteen alueelle tehtyä 15-20 kilometrin pätkä moottoritietä.

Raideliikkenneselvitystä ohjanneessa johtoryhmässä oli mukana edustajat liikenne- ja viestintäministeriöstä, Ratahallintokeskuksesta, VR Osakeyhtiöstä, Pirkanmaan liitosta ja Tampereen kaupungilta. Selvityksen konsulttina toimi A-Tie Oy.

Kaupunginjohtaja: ehdotus varteenotettava

Tampereen kaupunginjohtaja Jarmo Rantanen pitää ehdotusta varteenotettavana:

-Tämä on erittäin vakavasti varteen otettava vaihtoehto mitä työryhmä nyt esittää ja siihen tullaan myöskin ottamaan poliittista kantaa päätöksentekomielessä tämän kevään aikana. Jos myönteinen kanta jatkosuunnittelusta tässä kevään keskustelun päätteeksi tehdään niin tällainen voisi olla toiminnassa siellä vuosikymmenen vaihteessa, Rantanen toteaa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.