Mainos

Terveysväitteiden käyttö elintarvikkeiden markkinoinnissa kiristyy

Elintarvikkeiden ja ravintolisien markkinoinnissa sallittujen terveysväittämien määrää on rajattu Euroopassa. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen uudet määräykset astuivat voimaan vuodenvaihteessa, ja viranomaiset tiukentavat nyt markkinoinnin valvontaa.

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen löysi Euroopasta noin 4 000 erilaista terveysväittämää. Niiden läpi käyminen on yhä kesken. Hyväksyttyjä väittämiä on nyt tarkasti 222.

Esimerkiksi runsasta proteiinia saa nyt markkinoida vain, jos vähintään viidennes elintarvikkeen energiasisällöstä on sitä. Toisena esimerkkinä tuote on runsaskuituinen, jos kuituja on vähintään kuusi grammaa sadan gramman pakkauksessa.

Lisää hyväksyttyjä väittämiä on tulossa.

– Edelleen noin 2 000 kasviperäistä ainesosaa on arviossa eli näitä yhdisteitä on niin valtavasti, että Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisella on ollut ihan valtava työmäärä., sanoo rekisteröintipäällikkö Mari Lyyra Oy Foodfiles Ltd:stä.

"Jos se kuulostaa humpuukilta, niin se luultavasti on sitä"

Evirasta kerrotaan, että markkinoinnissa on edelleen tapauksia, joissa kuluttajaa harhaanjohdetaan.

Väitteiden käyttöä pitäisi valvoa kunnissa. Rikkeistä seuraa enimmillään markkinointikielto. Foodfilesin Lyyra uskoo, että valmistajat saattavat katsoa, kauanko voivat olla markkinoilla ennen viranomaisen puuttumista.

Eviran ylitarkastajan Marjo Misikankaan mukaan ihmiset ovat valitettavan hyväuskoisia.

– Korostaisin sitä, että jos se kuulostaa humpuukilta niin se luultavasti on sitä, Misikangas sanoo.

(MTV3)

Katso Keimo Lehtiniemen juttu (Seitsemän uutiset 17.2.2013)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.