Mainos

Tietosuojavaltuutettu varoittaa: Mieti, mihin jätät tietojasi

Yhteystietojen, salattujenkin sellaisten, kaivaminen esille onnistuu, jos vain on tahtoa ja aikaa. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio huomauttaa, että ihmiset jättävät jälkiään huomaamattaan erilaisiin paikkoihin kuten rekistereihin.

- Sitten tietysti on fyysinen ympäristö. Olen kuullut tapauksista, joissa esimerkiksi lapsen huostaanottotilanteissa vihaiset vanhemmat väijyvät aidan takana katsomassa, kuka heidän lapsensa tarhasta hakee, ja sitä kautta selvittävät sijaisvanhempien osoitetiedot.

Tietosuojan suurin heikkous Aarnion mukaan on se, ettei ihminen tiedä, missä kaikkialla hänen tietonsa liikkuvat. Yksi suurimmista vitsauksista tietosuojan kannalta on internet.

- Kaiken aikaa tulee tapauksia, että esimerkiksi Facebookissa on kalasteltu tietoja, joku möläyttelee toisen ihmisen tietoja, tietokoneet etsivät puhelinnumeroita ja tiedot putkahtelevat ties mistä.

"Tietosuojan periaate toimii huonosti"

Suomalaiset ovat ahkeria tietojensa salaajia, ja varsinkin suoramarkkinointikielto on suosittua. Suoramarkkinointikiellolla on kuitenkin omat porsaanreikänsä.

- Tänä päivänä suoramarkkinoinnistakin on tullut tietokoneavusteista. Kieltoja koitetaan kiertää siten, että yhteyden muodostaa tietokone, jolle ei ole tällaisia kieltoja asetettu. Tämä on ihan uusi ilmiö. Evoluutiohan on mennyt sillä tavalla, että on erilaisia asiakasrekisterejä, joissa on ihmisten yhteystiedot. Printattuja luetteloja ei tarvita, vaan kone arpoo numerot, Aarnio sanoo.

Liian hyökkäävästä markkinoinnista ei Aarnion mielestä kuitenkaan käy yrityksiä syyttäminen, vaikka selkeihin ylilyönteihin joskus sorrutaan.

- Toivoisin, että näihin asioihin kiinnitettäisiin huomiota yhteiskunnallisella tasolla. Organisaatiot itsekin tiedostavat, että ylilyönteihin perustuvat aggressiivinen markkinointi ei ole se paras tapa.

Myös kansalaisten mahdollisuutta ottaa selvää siitä, mihin heidän yhteystietojaan käytetään, pitäisi olla selvempää.

- Kummeksun aina sitä, miksi suomalaiset yhtiöt tuntuvat salailevan sitä ihmisiltä. Tietosuojan perusfilosofia on tehdä asiat rekisterinpitäjän ja rekisteröidyn välisessä suhteessa mahdollisimman avoimeksi. Tietosuojan avoimuuden periaate toimii jostakin syystä todella huonosti. Meillä näyttäisi olevan tässä kulttuurissa sellainen traditio, että kuluttajille ei kerrota asioita syystä tai toisesta.

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.