Mainos

Toimituspäällikön blogi: MTV:lle erikoinen palkinto – ”Tätä pokaalia emme olisi halunneet”

Kyllä, tämä oli esimerkki klikkiotsikosta. Kyllä, otsikko tuotettiin joukkoistamalla. Kyllä, emme olisi halunneet tätä palkintoa. Ja kyllä, on hyvä, että yleisö on kiinnostunut siitä, minkälaista sisältöä mediatalot tuottavat.

MTV Uutiset pokkasi viime viikolla Facebookin Klikinsäästäjiltä palkinnon vuoden 2015 klikkiotsikosta.

Kyseenalainen tunnustus saatiin viime kesäisen otsikoinnin perusteella. Juttu kertoi perheestä, joka menetti omaisuutensa tulipalossa eikä saanut korvauksia.

Palkinnon syy oli se, että vasta artikkeliin liittyvästä videosta kävi ilmi, että tulipalon menetyksiä ei korvattu, koska perheellä ei ollut vakuutusta.

***

Kiitos Klikinsäästäjille ansaitusta mediakritiikistä. Aktiivisen yhteisön kerännyt palvelu on nyt jo media itsessään.

Joukkoistaminen toimii hyvin median palautekanavana. Tässä tapauksessa meillä oli peiliin katsomisen paikka.

Tosin kun vuorokauden mittaan julkaistaan parisataa artikkelia, niin joukkoon osuu joskus myös huteja.

Analytiikan perusteella paljastuu, että suosituimmat jutut eivät aina ole klikkien kalastelua.

Kapasten kultahali-videota katsottiin ylivoimaisesti eniten viikon klippitarjonnasta.

Nuorten Leijonien menestys oli poikkeuksellista ja yleisön kiinnostus sen mukaista. Tunteikas video oli katsottavissa vain MTV:llä.

***

Miksi media tekee klikkiotsikoita? Toki kaikki toimittajista tuottajiin ja mainostajiin haluavat, että juttuja luetaan ja saadaan kävijäliikennettä sekä mainosnäyttöjä.

Entistä tärkeämpää on kuitenkin se, että juttujen, videoiden, grafiikoiden ja sometoteutusten sisältö on käyttäjälle jollain tavalla merkityksellistä.

Tuputtamalla tai yksittäisillä klikkihiteillä kikkailemalla ei pitkälle pötkitä. Oleellista on saada yleisö kuluttamaan sisältöä usein, säännöllisesti ja pitkään.

Otsikot ovat käsityötä. Hyvä otsikko houkuttelee lukemaan jutun, katsomaan videon tai kokeilemaan vuorovaikutteista grafiikkaa. Hyvä otsikko on kiinnostava ja informatiivinen. Hyvä otsikko sisältää uutisen (= uusi, yllättävä asia).

Hyvälle otsikolle löytyy kate jutusta. Hyvä otsikko herättää tunteen, joka voi olla positiivinen tai negatiivinen. Hyvä otsikoija uskaltaa kokeilla ja varioida. Siksi digitaalinen otsikointi on jatkuvassa muutostilassa.

Huono otsikko on tylsä. Huono otsikko kertoo itsestäänselvyyden. Huono otsikko kertoo prosessista, joka jatkuu ja jossa ei ole tapahtunut muutosta.

***

Jos käyttäjä kokee palvelun mielekkääksi ja tärkeäksi, hän muuttuu lojaaliksi kävijäksi, jolla on merkitystä myös median ansaintalogiikan kannalta.

Mainoskäynnistykset ovat tällä hetkellä digitaalisen ansainnan keskiössä. Sisällön pitää olla todella relevanttia ja käyttökokemuksen helppo, jotta videomainokset jaksetaan katsoa läpi.

Jos käynnistyksiä haetaan lupaamalla liikoja, käyttökokemus on pettymys. Ja se ei kanna kovin kauas.

Joskus vaikuttaa siltä, että nettijuttujen ja mahdollisten klikkiotsikoiden arvostelusta on tullut digitaalisen ajan mantra, jossa maristaan median ja mediakulutuksen murroksen aikaansaamia muutoksia.

Digitaalinen transformaatio tulee ja mullistaa tekemistä ja sisältöjä nopeammin kuin on arvattu. Se on ihan selvä asia, kun katsotaan esimerkiksi vauhtia, jolla sisältöjen kulutus on siirtynyt mobiililaitteisiin.

Epäselvää sen sijaan on, miten tekijä ja tuottaja selviytyvät globaalin tarjonnan tulvassa. Käyttäjän näkökulmasta tilanne on ihanteellinen, koska valinnanvaraa on rajattomasti.

Tekijöiden näkökulmasta ainoaksi mahdollisuudeksi jää se, että pyrkii tarjoamaan mahdollisimman mielekästä sisältöä, jolla on aidosti merkitystä käyttäjälle siinä kanavassa, jossa hän kulloinkin sisältöjä kuluttaa.

Klikkiotsikoilla voi saada huomion joitakin kertoja, mutta päivittäiseen lojaaliin käyttöön ja mahdolliseen aiemman käyttökokemuksen muutokseen niillä ei päästä.

Arvot ja asenteet muuttuvat hitaasti. Niihin voi vaikuttaa vain laadukkaalla työllä joka ikinen päivä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.