Mainos

Töölön Matkatoimiston asiakkaat jäävät vaille korvauksia?

Töölön Matkatoimiston vakuudet eivät välttämättä riitä korvauksiin, jolloin jopa 5000 valmismatkan varannutta ihmistä saattaa saada takaisin vain osan rahoistaan.

Töölön Matkatoimiston asiakkaat eivät välttämättä saa täyttä korvausta peruuntuneesta matkastaan.

Kuluttaja-asiamies epäilee, että yhtiön vakuudet eivät riitä, ja jopa 5000 valmismatkan varannutta ihmistä saattaa saada takaisin vain osan rahoistaan. Liikematkoja, pelkkiä lentoja tai hotelliöitä ostaneiden maksuja ei korvata.

Valmismatkan varanneet voivat lähettää Kuluttajavirastoon korvaushakemuksia heinäkuun 15. päivään saakka.

Töölön puhelinpalvelu toiminnassa

Töölön Matkatoimiston puhelinlinjat ovat jälleen avautuneet. Yhtiön toimitusjohtaja Juha Kumara toivoo, että ensi vaiheessa toimistoon soittaisivat vain ne, jotka ovat varanneet matkan tulevaksi viikonlopuksi. Kumaran mukaan puhelimet ovat ruuhkautuneet myös tänään, mutta tilanne ei ole ollut niin paha kuin eilen.

Sekä Helsingin että maakuntatoimistojen kaikki puhelinlinjat ovat käytössä. Puhelinlinjoja on yhteensä yli 150, ja tilannetta selvittävät matkatoimiston kaikki noin 200 virkailijaa.

Tänään ja huomenna matkatoimiston puhelinlinjat ovat auki kello 9-17. Sitä vastoin toimistot avautuvat vasta ensi viikon alussa.

Kumaran mukaan asiakkaat ovat pääsääntöisesti suhtautuneet tilanteeseen ymmärtävästi. Osa asiakkaista on halunnut siirtää varauksiaan toiselle matkatoimistolle, mutta siinä on ollut hankaluuksia kansainvälisten määräysten vuoksi.

Kaikkiaan Töölön Matkatoimistosta matkan varanneita ja matkalla jo olevia asiakkaita on yhteensä noin 10 000.

HBL: Entinen talousjohtaja syyttää pääomistajaa

Töölön Matkatoimiston entinen talousjohtaja Erik Mattsson syyttää yhtiön rahasotkuista sen pääomistajaa ja hallituksen puheenjohtajaa Pertti Hätistä. Mattsonin version mukaan Hätinen vaati häntä systemaattisesti muuttamaan kirjanpitoa, mikä johti lopulta yhtiön kaatumiseen. Sekä Hätinen että nykyinen toimitusjohtaja Kumara kiistävät syytökset.

Mattson sanoo Hufvudstadsbladetissa olleensa hämmästynyt kuultuaan, että hänestä ollaan tekemässä konkurssin syntipukkia.

Töölön matkatoimisto ilmoitti eilen harkitsevansa tutkintapyynnön esittämistä poliisille yhtiön tase-erien vääristelystä. Poliisi tutkii jo tällä hetkellä yhtiön tekemää tutkintapyyntöä kavallusepäilyistä. Epäilyt kohdistuvat nimenomaan Matssoniin, joka lähti yrityksestä helmikuussa.

- Väitteet, joiden mukaan 15 miljoonaa euroa katosivat yhtiöstä ovat hölynpölyä, hän toteaa lehdessä.

- Se, mitä katosi oli noin miljoona euroa, jonka omistajat nostivat (yhtiöstä) pieninä osina väärin perustein.

Vakuuksien riittävyys vielä epäselvää

Töölön Matkatoimiston Kuluttajavirastoon antaman vakuuden riittävyys on edelleen epäselvää. Yhtiön toimitusjohtaja Kumaran mukaan epäselvyyttä tulee siitä, ettei valmismatkaa ole täysin ristiriidattomasti määritelty laissa. Vakuus on hieman päälle miljoona euroa.

Liikematkoja ja pelkkiä lentoja tai hotelleita ostaneiden maksuja ja ennakkomaksuja vakuudesta ei korvata. Kumaran mukaan heitä on tuntuvasti enemmän kuin valmismatkalaisia.

Kuluttajavirasto epäilee, että yhtiön vakuudet eivät riitä ja valmismatkan varanneet saattavat saada takaisin vain osan rahoistaan.

Valmismatkan varanneet voivat lähettää Kuluttajavirastoon korvaushakemuksia heinäkuun puoliväliin saakka.

(MTV3-STT)

(Kauppalehden Talousuutiset 12.05.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.