Mainos

Töölön Matkatoimistosta haettu korvauksia lähes miljoonalla eurolla

Kuluttajavirasto on nyt käsitellyt korvaushakemuksista vajaan kolmasosan. Kaikkiaan Kuluttajavirastoon saapui 5000 hakemusta.

Kuluttajavirasto on tähän mennessä käsitellyt 1600 Töölön Matkatoimiston konkurssista saapunutta hakemusta. Niistä haettavien korvausten yhteissumma nousee 800 000 euroon.

Viranomaiset arvioivat jo ennakkoon, ettei matkatoimiston asettama miljoonan euron vakuussumma riitä kattamaan kaikkien matkansa menettäneiden kuluja.

Kaikkiaan Kuluttajavirastoon saapui 5000 hakemusta. Rahansa ja matkansa menettäneitä kuluttajia on huomattavasti enemmän, koska yhdessä hakemuksessa saataviaan voi periä kymmeniä ihmisiä.

Apulaisjohtaja Päivi Hentunen korostaa, että käsittelijöiden työtä ovat hidastaneet sekavat ja puutteellisesti täytetyt hakemukset.

- Tilanne on siinä mielessä onnellinen, että Nordea Rahoitukseen maksaneet saavat erotuksen takaisin sitä kautta, Hentunen sanoo.

Nordea Rahoitus on lupautunut maksamaan sen osan toteutumatta jääneestä matkasta, johon Töölön Matkatoimiston asettama vakuus ei riitä.

Hentunen arvioi, että 90 prosenttia hakemuksen jättäneistä kuluttajista on maksanut matkansa rahoitusyhtiöön.

- Heikoimmassa asemassa ovat ne, jotka ovat maksaneet matkansa suoraan matkatoimistoon. He saavat vain vakuudesta tulevan osuuden, Hentunen sanoo.

Kuluttajavirasto ja Nordea Rahoitusyhtiö ovat yhdessä kehitelleet niin kutsuttua yhden luukun mallia, jolloin ilman matkaa jääneet kuluttajat saisivat rahansa takaisin suoraan rahoitusyhtiöstä. Suurin osa miljoonan euron vakuussummasta on Sammossa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.