Mainos

Tosiautoilija armahtaa ajokkiaan pakkasella

Todellinen autonystävä harkitsee lähipäivinä toiseenkin kertaan kääntääkö avainta virtalukossa vai ei. Kova pakkanen nimittäin koettelee autoraukkoja monin tavoin moottorista sähkölaitteisiin.

- Autot eivät lähde käymään, autot pysähtelevät ajossa, merkkivalot palavat ja ihmiset ovat pulassa. Avuntarvitsijoita on ollut todella runsaasti jo kuukauden ajan, kertoo Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala.

Varsinainen painajainen autostaan ja ympäristöstään huolehtivalle on kylmäkäynnistys. Luomalan mukaan auton jättämistä kotiin kannattaa harkita jo elohopean tippuessa 10-15 pakkasasteeseen.

- Kylmäkäynnistys on autolle hyvin kuluttavaa, se vastaa helposti jopa sataa lämminkäynnistystä. Yksi kylmäkäynnistys voi vastata tuhattakin ajokilometriä.

Monen auton koti on kuitenkin kadunvarsi eikä mahdollisuutta esilämmitykseen ole. Autoliiton turvapalvelupäällikkö varoittaa silti lyömästä autoa käyntiin aivan kylmiltään.

- Kyllä paikat ovat itselläkin kohmeessa, jos menee ulos nukkumaan 30 asteen pakkaseen. Autolla kohmeessa ovat näillä pakkasilla kaikki nesteet eli öljyt ja vedet. Paikat notkistuvat kuitenkin hieman jos auton käynnistää edes pari minuuttia etukäteen samalla kun sitä putsaa lumista ja jäistä.

Akku tyhjenee nopeasti kylmällä

Tavallisimmin pakkasen aiheuttamia ongelmia ilmenee käynnistysvaiheessa. Tyypillistä on, että auto ei lähde käyntiin, koska akku on tyhjä. Akkua syövät lyhyet ajomatkat ja täysillä posottavat sähkölaitteet.

- Usein ajetaan lyhyttä pätkäajoa vaikkapa töihin ja akku ei ehdi yksinkertaisesti latautua näillä pakkasilla. Takalasin ja peilin lämmittimet ovat kaikki päällä, ne vievät virtaa eikä akku saa uutta tilalle, Luomala kuvaa.

Ajossa autot pysähtelevät muun muassa sähkölaitehäiriöihin ja polttoaineen jäätymisiin. Siksi muun muassa sähkölaitteiden käyttöön ja polttoaineen määrään kannattaa kiinnittää huomiota.

- Vältetään turhia sähkölaitteiden käyttöä elin takalasin ja peilin lämmittimiä käytetään vain niin kauan kuin on tarve.

Ajomatkalle mukaan känny ja kunnon talvivermeet

Monelta murheelta säästyy kuitenkin yksinkertaisella konstilla eli ajokin asianmukaisella huollolla.

- Ensisijaisesti pitää varmistaa, että auto on teknisesti kunnolla: huollot on tehty, moottorissa on kunnolliset pakkasnesteet ja tuoreet uudet öljyt. Myös polttoainetankki on syytä pitää täynnä. Sitä vähemmän sinne kertyy kondensoitunutta vettä.

Jos auto nyt kaikesta huolimatta sattuu hyytymään kesken menon, selviää tilanteesta huomattavasti paremmin kun myös kuskin omat varusteet ovat kunnossa.

- Aina mukaan matkapuhelin jossa on akussa virtaa. Matkaan myös kunnon talvikengät, pipot, toppatakki ja kaulaliina, ettei ainakaan tule vilu ihan ensimmäiseksi jos sattuu tien poskeen jäämään. Kannattaa myös kyseenalaistaa liikkumisen tarve ja muistaa että ainakin Helsingissä julkinen liikenne toimii erittäin hyvin!

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.