Mainos

Trafi vastaa: Mikä vika saa happimaskit putoamaan lennolla?

Moni ei enää kiinnitä paljon huomiota lentojen alussa annettavaan turvallisuusohjeistukseen.

Lennon ilmanpaine

- Hapenpuuteoireita syntyy noustessa yli kolmen kilometrin korkeuteen

- Lentokoneen sisällä pidetään moottoreista otettavan paineilman avulla korkeampaa painetta kuin lentokonetta ympäröivässä ulkoilmassa 

- Matkustamon ilmanpaine ei saa ylittää 2 400 metrin korkeutta

- Käytännössä useimmilla lennoilla matkustamon painekorkeus jää 1 500–1 800 metriin

- Matkustamon ilmasta vain puolet poistuu koneesta minuuttia kohden

- Toinen puoli johdetaan  suodattimien kautta uudelleen ilmastointijärjestelmään 

Happimaskien käyttö tuli kuitenkin ajankohtaiseksi tänään Helsingistä lähteneellä lennolla, joka joutui tekemään hätälaskun Riikaan.

Nyt kyseessä oli Turkkilaisen Sunexpres-lentoyhtiön kone, mutta tapauksia sattuu silloin tällöin myös kotimaisille koneille.

– Näitä on muistikuvieni mukaan viiden viimeisen vuoden aikana ollut kolme tapausta, jotka koskivat kotimaisia koneita, ilmailujohtaja Pekka Henttu Trafilta kertoo.

Hentun mukaan happimaskit putoavat automaattisesti esiin, jos paine laskee vastaamaan runsaan kolmen kilometrin matkustamokorkeutta. Määräysten mukaisesti matkustamon ilmanpaine ei saa ylittää 2,4 kilometrin korkeutta.

– Ennen maskien automaattista putoamista ohjaajat saavat hyvissä ajoin matkustamon painevaroituksen, Henttu sanoo.

Kaikki paineongelmat eivät pakota koneita laskeutumaan vaan asialle voidaan tehdä jotain jo ilmassa. Kyse voi olla kolmenlaisesta erilaisesta tapauksesta.

– Matkustamoon ei joko saada moottoreista vuodatettua riittävästi paineilmaa tai matkustamon ilman ulosvirtauksen säätö ei toimi oikein. Kolmas vaihtoehto on, että koneen painorungossa on jossain reikä.

Hentun mukaan tapaukset, joissa koneen rungossa olisi ollut reikä, ovat kaikkein harvinaisempia.

– Jos koneen paineistusongelma johtuu ulosvirtaussäätelyn automatiikkaongelmasta, voidaan vika ohittaa säätelemällä ulosvirtausta käsin. Tällöin lentoa voidaan jatkaa normaalisti, ilmailujohtaja Henttu sanoo.  

Riikaan hätälaskeutuneen koneen kaltaisissa tapauksissa kone ei Hentun mukaan saa lähteä eteenpäin ennen kuin viat on korjattu. Vikaa tuntematta Henttu ei osaa ottaa kantaa siihen, mikä vika tapauksen koneessa todennäköisesti oli.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.