Mainos

Tuhansia talouksia yhä sähköttä

Savossa on edelleen noin 12 000 kotitaloutta vailla sähköä. Aamupäivän aikana suurin osa suurjännitelinjoille kaatuneista puista saatiin poistettua, ja asentajat siirtyivät korjaamaan kiinteistöihin meneviä pienjännitelinjoja.

Atro Oyj:n mukaan tilanne on pahin Suonenjoella ja Karttulassa, joissa on vielä suuria alueita täysin sähköttömänä. Tavoitteena on saada kaikki suurjänniteviat korjattua iltaan mennessä. Suurimmalle osalle vielä sähköä vailla olevista pyritään saamaan sähköt huomiseen mennessä.

Etelä-Savon alueella ongelmat ovat lähinnä Mikkelin seudun saaristossa. Tuhojen määrää selvitettiin myös helikopterin avulla, ja tuhot olivat oletettua suuremmat. Vapaaehtoisen avun määrää kunnostustöissä on lisätty.

Kännyköitä yhä mykkänä

Soneran ja Radiolinjan matkapuhelinverkoissa oli huomattavia aukkoja vielä illalla erityisesti Pohjois-Savon myrskyn runtelemilla alueilla.

Ongelmat johtuvat tukiasemien sähkönpuutteesta, ja sen vuoksi matkapuhelinoperaattorit eivät voi tehdä vaikeuksille mitään.

Kännyköiden kuuluvuudessa saattaa siten olla ongelmia ainakin Savonlinnan, Jyväskylän, Kuopion ja Mikkelin kaupunkien läheisyydessä.

Sähköyhtiöiden vikapäivystykset ruuhkautuivat


Sähköyhtiöiden vikapäivystykset ruuhkautuivat viikonloppuna myrskyn takia. Päivystykseen tulvi kymmeniä tuhansia soittoja sähkönjakeluhäiriöistä.
Unto Mökkönen Suur-Savon Sähköstä kertoo, että myrskyjen aikana soittoyrityksiä voi tulla tunnin aikana yli 20 000. Näin ollen yhteyttä saattaa joutua odottamaan jopa tunteja.

Tähän iltapäivään mennessä pahin ruuhka Suur-Savon Sähkön vikapäivystyksessä oli jo rauhoittunut.

- Meillä on edelleen puhelinpalvelussa useita henkilöitä puheluita vastaanottamassa. Siellä on myöskin puheposti, johon voi jättää tietonsa. Kapasiteettia on noin tuhanteen puheluun tunnissa, arvioi Mökkönen.

Kaikki soittajat eivät jaksa odottaa kärsivällisesti vuoroaan. Päivystäjä saattaa saada vikailmoituksen sijaan hermostuneen odottajan valitusryöpyn.
- Kyllä se ihmisiä ärsyttää niin meillä kuin muuallakin, jos ei päästä läpi ja voida ilmoittaa jotakin asiaa. Tämä olisi tärkeää saada toimimaan nykytekniikalla ja -järjestelmillä, mutta se on hyvin vaikeaa. Palvelua pyritään kehittämään koko ajan, lupaa Mökkönen.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.