Mainos

Tulli purkaa Venäjän konttisumaa

Satamiin on kertynyt Venäjälle menevien konttien suma, joka yritetään purkaa ennen vuodenvaihdetta. Tulli on lisännyt miehitystä muun muassa Kotkan satamaan. Jo nyt on nähtävissä, että loppuvuonna kaakon teillä nähdään ennätysmäinen rekkaralli.

Kotkan satamassa pyörii yötä päivää konttiralli, joka kasvaa kasvamistaan.

- Satama on pullollaan kontteja, ja konttiliikenne on kasvanut noin 27 prosenttia, kertoo Kotkan tullin päällikkö Markku Huumonen.

Selvitäkseen urakasta tulli on joutunut haalimaan lisää väkeä sataman tulliselvitykseen.

- Meillä on läntisestä tullipiiristä tullut komennusmiehiä täksi kuukaudeksi ja ja ensi kuussa meille tulee eteläisestä tullipiiristä komennusmiehiä. Tarkoituksena on saada kontit lähtemään vielä ennen joulua Venäjän puolelle, Huumonen sanoo.

Konttisuman purkaminen tietää loppuvuodeksi jonoja kaakon teille, vaikka Venäjän raja vetää nyt aiempaa paremmin.

- Vuonna 2006 rajan ylitti vuorokaudessa keskimäärin 1100 rekkaa. Tänä päivänä vastaava luku on 1600 rekkaa, laskee tulliylitarkastaja Timo Taipale Itäisestä tullipiiristä.

Venäjä on lisännyt henkilökuntaansa etenkin Nuijamaan ja Imatran vastaisilla raja-asemilla, jonne liikennettä ohjataan tehostetusti koko loppuvuosi.

- Koska suurin osa jonoista on ollut Vaalimaalla, niin pakkopassitustoimilla on sitten siirretty sitä meidän kasvuamme pohjoisemmille raja-asemille, sanoo Vaalimaan tullin päällikkö Mika Poutiainen.

- Siinä vaiheessa, kun rekkajonot kasvavat Vaalimaalla noin 10-15 kilometrin mittaisiksi, niin lähtöpaikoille annetaan ohjeistus pakkopassittamisesta vähemmän ruuhkautuneille ylityspaikoille kuten Nuijamaalle ja Imatralle, kertoo tulliylitarkastaja Taipale.

Jopa 40 prosentin kasvu autokuljetuksissa yhdistettynä konttisumaan tietää raja-asemille säpinää ja varautumista.

- Luvassa on erittäin vilkas vuodenvaihde. Syksy on näyttänyt sen, että viikosta toiseen liikennettä riittää, sanoo Poutiainen.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.