Mainos

Tutkija: Love FM tuskin Venäjän rahoittama radiokanava – "Voi olla MV-lehden tyyppinen provokaatio"

Tampereella radiolähetykset aloittanut radiokanava Love FM on tuskin Venäjän valtion rahoittama hanke, vaikka kanavan uutislähetykset ovat avoimen Venäjä-mielisiä, arvelee Aleksanteri-instituutin tutkijatohtori. Neljäksi vuodeksi ohjelmistotoimiluvan saanut kanava nousi julkisuuteen Iltalehden uutisoitua sen levittävän ”Venäjän viestiä Suomessa”.

Vaikka Love FM -radiokanava on ehtinyt tehdä lähetyksiä vasta lyhyen ajan, ne ovat ehtineet herättää huomiota sisältönsä vuoksi. Iltalehti uutisoi vastikään, että taajuudella toistetaan Venäjän valtion propagandaa.

Kanavan uutislähetyksissä on muun muassa kerrottu, kuinka Venäjän sotilaat ovat tehneet humanitaarista avustustyötä Syyriassa ja miten Ukraina on jättänyt kapinallisten kanssa Itä-Ukrainan sodan päättämiseksi solmimansa Minskin sopimuksen noudattamisen täysin.

Lisäksi uutislähetyksissä on painotettu, kuinka itäisen Ukrainan alueelle perustetut ”tunnustamattomat Donetskin ja Luhanskin kansantasavallat” ovat ”käytännössä itsenäisiä” ja odottavat vain muiden valtioiden tunnustusta.

Donetskin ja Luhanskin kansantasavallat ovat Venäjä-mielisiä separatistiorganisaatioita, jotka hallitsevat sotilaallisesti alueita Itä-Ukrainassa ja ovat julistautuneet itsenäisiksi valtioiksi. Mikään kansainvälisesti yleisesti tunnustettu valtio ei ole tunnustanut kansantasavaltojen itsenäisyyttä. Ukraina on kutsunut niitä jopa terroristijärjestöiksi.

Venäjä-tutkija: Rahoitus tuskin Venäjältä

Vaikka Love FM:n lähetykset ovat avoimen Venäjä-mielisiä, Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutin tutkijatohtori Jussi Lassila ei kuitenkaan usko, että kanava olisi välttämättä Venäjän valtion rahoittama projekti.

– On se mahdollista, mutta epäilen, että Venäjän valtio olisi suoraan mitään tällaista rahoittanut. Siinä on tapahtunut tietynlaista priorisointia ja tässä tapauksessa tuntuisi erikoiselta, että verrattain piskuisen paikallisradion kautta yritettäisiin jotain tällaista mielipiteiden muokkausta, Lassila sanoo.

– Todennäköisemmältä tuntuisi, että taustalla on suomalaiseen valtajulkisuuteen tympääntynyt henkilö, joka tietoisesti tahtoo provosoida Venäjä-mielisellä [sisällöllä]. Voi myös olla, että taustalla on Venäjä-mielisiä henkilöitä, joita Suomestakin löytyy.

– Tämä voi hyvin olla MV-tyyppinen provokatorinen vastamediailmiö.

Jääkö radiokanava yritelmäksi?

Lassilan mukaan on todennäköistä, että radiokanava jää lyhytikäiseksi.

Hän nostaa esimerkiksi Suomesta ja muista Pohjoismaista jalansijaa hakeneen venäläisen uutistoimisto Sputnikin, jonka toiminta osoittautui kannattamattomaksi. Uutistoimisto lopetti toimintansa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa maaliskuussa 2016.

 – Se kaatui yksinkertaisesti lukijoiden puutteeseen. Sillä ei ollut mitään toimintaedellytyksiä, vaikka rahoitus tulikin suoraan Venäjän valtiolta. Katsottiin, että sillä ei ole toivottua hyötysuhdetta.

– On mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkäkestoinen tämä hanke mahtaa olla. Kyllähän tämä [Love FM] vaikuttaisi paljon pienimuotoisemmalta toiminnalta kuin Sputnik News.

Toistaiseksi vain Tampereen alueella kuuluvan Love FM:n taustalla oleva yritys on saanut Viestintävirastolta ohjelmistotoimiluvan myös Ouluun, Kuopioon ja Jyväskylään. Love FM Oy:llä on tällä hetkellä oikeus harjoittaa radiotoimintaa vuoden 2019 loppuun saakka.

Yhtiön hallituksen puheenjohtaja ei suomalainen

Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteristä selviää, että Love FM Oy:n hallitukseen kuuluu kolme henkilöä.

Yhtiön hallituksen puheenjohtaja, vuonna 1980 syntynyt Trammell Brady Ford III, on Yhdysvaltain kansalainen. Miehellä ei ole kaupparekisteriin ilmoitettujen tietojen mukaan pysyvää osoitetta Suomessa.

Love FM:n verkkosivuilla väitetään, että Love FM:n toimitusjohtajalla on kokemusta työskentelystä useiden tunnettujen ”Hollywood-tuottajien, teknikkojen ja laulajien kanssa”. Ei ole kuitenkaan selvää, kuka yhtiön toimitusjohtaja on. Kaupparekisterin mukaan yhtiön edustamisoikeudet kuuluvat Fordille.

Alla olevan kuvan mies esittäytyy Instagram-palvelussa Love FM:n perustajaksi.

Fordin lisäksi yhtiön hallituksen jäseniksi on ilmoitettu suomalaiset Raimo Malila sekä Anita Parri.

Malila kertoo verkkosivuillaan työskennelleensä aiemmin johtotehtävissä muun muassa Nokian Special Products -yksikössä sekä yhtiön uusia liiketoimintoja kehittävässä yksikössä.

Anita Parri vetää Tanssin Tiedotuskeskuksen Venäjä-ohjelmaa ja on tehnyt ammattikorkeakoulun opinnäytetyönsä poliittisen flash mob -tapahtuman suunnitteluprosessista. Opinnäytetyössä suunnitellun flash mobin teemaksi valikoitui Venäjän ja Ukrainan väliset suhteet.

Yritys havittelee tv-kanavaa

Love FM Oy hakee parhaillaan työntekijöitä. Internetiin tehdyissä ilmoituksissa etsitään muun muassa videokuvaajaa ja useita näyttelijöitä elokuva- ja televisiotuotantoihin.

Yritys on hakenut myös markkinointisuunnittelijaa elokuvien levitykseen Suomessa aiemmin viime vuonna.

Rahoittajia ja startup-yrityksiä yhteen tuovasta Gust-palvelusta löytyy ”Love Media Corporation” -yrityksen sivu, jolla kerrotaan, että yritys hakee 150 000 dollarin rahoitusta kansallisen televisiokanavan perustamista varten.

– Hallitus on valmis myöntämään minulle pitkäaikaisen tv-toimiluvan. 150 000 dollarin myötä kansallisen televisiokanavan perustaminen on rahoitettu, yrityssivun kuvauksessa kirjoitetaan.

Sivulla kerrotaan, että Helsingissä toimivan yhtiön ”tuote on täysin valmiina”. Ilmoituksesta käy myös ilmi, että yrityksessä on yksi työntekijä, Brady Ford, ja että yritys on perustettu vuonna 2004.

Ilmoitus ohjaa kävijän yrityksen verkkosivuille, osoitteeseen lovefm.fi.

Love FM Oy on kuitenkin rekisteröity kaupparekisteriin vasta 9.2.2015.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.