Mainos

Tutkija: Newsweekin juttu Kremlin tekosia

Amerikkalaislehti Newsweekin juttu reserviläiskirjeistä ihmetyttänyt suomalaisia. Newsweek uutisoi Suomen valmistelevan kirjeillä reserviläisiä mahdollista kriisiä varten.  

Lehti sai sosiaalisessa mediassa kritiikkiä muun muassa siitä, että jutun ainoat haastateltavat ovat tunnettuja Venäjä-mielisistä kannanotoistaan. Entiseksi tuomariksi ja toimittajaksi nimetty Peter Iiskola sanoi jutussa, että kirjeiden tarkoituksena on lietsoa Venäjän-pelkoa. Häntä myötäili poliittiseksi asiantuntijaksi esitelty Jon Hellevig.  

Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Charly Salonius-Pasternak katsoi Twitterissä, että Newsweekin juttu on selvästi Kremlin tekosia.  

Salonius-Pasternak sanoi pitävänsä erittäin epätodennäköisenä, että Newsweekin kaltainen laatumedia valitsisi itse juuri Iiskolan ja Hellevigin haastateltaviksi.  

- Jos kuka tahansa toimittaja saisi tällaisen uutisen kirjoitettavaksi ja googlaisi sopivia haastateltavia, nämä kaksi nimeä eivät missään tapauksessa olisi kauhean korkealla listassa. Molemmilla on pitkä, heidän itsensä dokumentoima historia venäläisen propagandan virallisen infon levittämisessä.  

Salonius-Pasternakin mukaan Newsweekin juttu antoi kuvan sotaan varautuvasta lännestä. Hänen mukaansa se on sama viesti, jota venäläiset saavat kuulla päivittäin omista viestimistään.

Puolustusvoimat oikoi vääriä käsityksiä

Newsweek poisti myöhemmin Hellevigin kommentit vedoten hänen aiempiin lausuntoihinsa. Lisäksi lehti korjasi virheen, jonka mukaan Suomessa on jo keskustan ja perussuomalaisten muodostama hallitus. Jutun mukaan puolueet ovat Suomen puolustusmyönteisimmät.  

Lehti myös lisäsi artikkeliin Puolustusvoimien viestintäjohtajan Mika Kalliomaan kommentin, jossa hän sanoo, että reserviläiskirjeiden lähettäminen ei liity millään tavalla Suomen turvallisuustilanteeseen.  

Juttuun lisättiin myös presidentti Sauli Niinistön viime vuonna Washington Postille antama lausunto, jossa hän kertoi Suomen seuraavan tarkkaan Venäjän toimia. Tekstiin ilmestyi myös Hudiksvalls Tidning -lehden politiikan toimittajan Patrik Oksasen sitaatti, jossa hän sanoi pitävänsä varmana, että tällä viikolla uutisoitu merenalainen havainto oli venäläinen sukellusvene.  


Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.