Mainos

Tutkimus: Voimistelu vähentää niskakipuja

Naiset voivat tuoreen tutkimuksen mukaan välttää kroonisia niskakipuja voimistelemalla pari kertaa viikossa. Keski-Suomen keskussairaalassa tehdyssä tutkimuksessa naiset voimistelivat nostamalla päätään maatessaan lattialla, harjoittivat niskalihaksiaan kumivastusten avulla ja vahvistivat ylävartaloaan käsipainoilla.

Tulokset osoittivat voima- ja kestävyysharjoittelun johtavan huomattavaan niskakipujen vähenemiseen vertailuryhmään verrattuna. Tärkeä havainto oli, että pitkäaikaisia vaikutuksia saavutettiin jo kaksi kertaa viikossa harjoittelemalla.

Jyväskylässä tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että lihaskuntoharjoitteet vähentävät niskakipuja huomattavasti enemmän kuin aerobinen harjoittelu. Tutkimuksessa seurattiin 180:tä 25-53-vuotiasta toimistotyöläistä, joilla oli toistuvia niskakipuja.

Tutkimus julkaistiin yhdysvaltalaisessa Journal of the American Medical Association -nimisessä lääketieteellisessä aikakauslehdessä eilen.

(MTV3-STT-Reuters)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.