Mainos

Työnseisaus sotki lähes sadan lennon aikataulut

Työnseisaus kesti kaksi tuntia. Mielenilmaus koski vain Helsinki-Vantaata, muilla lentoasemilla toiminta jatkui esimiesvoimin.

Lennonjohtajien kahden tunnin työnseisaus on muuttanut Finavian mukaan päivän mittaan ainakin noin 80 lennon aikataulua. Työnseisaus myöhästytti Helsinki-Vantaan kentällä sekä lähteviä että saapuvia lentoja, ja osa lennoista jouduttiin perumaan. Kansainväliset ylilennot sen sijaan hoidettiin normaaliin tapaan.

Pahiten eli neljän tunnin verran myöhästyi Blue1:n lennon lähtö Rovaniemelle.

Mielenilmaus koski vain Helsinki-Vantaata, muilla lentoasemilla toiminta jatkui esimiesvoimin. Tämän takia osa lennoista, joiden piti työnseisauksen aikaan saapua Helsinki-Vantaalle, ohjattiinkin esimerkiksi Tampereelle.

Finavian mukaan työnseisauksen aikana Helsinki-Vantaalta ei lähtenyt eikä sinne saapunut lentokoneita. Näin kävi yhteensä 44 lennolle. Työt jatkuivat jälleen iltapäivällä, mutta työnseisaus heijastui koko iltaan.

Lentojen viivästykset jakaantuivat lähes tasan lähtevien ja saapuvien vuorojen kesken.

Matkustajat Helsinki-Vantaan kentällä suhtautuivat tilanteeseen tyynesti, vaikka odotusaikaa saattoi tulla lisää useita tunteja. Tosin eräs matkustaja ihmetteli, miksi hänen koneensa ei saanut lupaa nousta ilmaan, vaikka matkustajat olivat koneessa valmiina lähtöön puoli tuntia ennen lennonjohtajien ulosmarssia.

Syynä palkkakiista

Työnseisauksen syynä on palkkakiista. Lennonjohtajien yhdistyksen mukaan työnantaja ei ole pitänyt lupauksiaan eikä ole osoittanut yhteistyöhaluja palkkaneuvotteluissa. Työnantajaa edustava Finavia on tuominnut työtaistelun laittomaksi ja kohtuuttomaksi lentomatkustajien kannalta.

Kiistassa on kyse virkaehtosopimuksen yleiskorotuksen laskentatavasta ja tuottavuuskorotuksen toteutuksesta. Osapuolten neuvotteluissa ei ole saatu aikaan ratkaisua.

Suomen lennonjohtajien yhdistyksen puheenjohtajan Sami Fabritiuksen mukaan työnantaja ei ole pitänyt lupauksiaan eikä ole osoittanut yhteistyöhaluja neuvotteluissa. Hänen mukaansa lennonjohtajat ovat pyrkineet joustamaan.

Fabritiuksen mukaan työnantajapuolelta ei ole tullut yhteydenottoja. Kimmokkeena työnseisaukseen näytti olevan, ettei työnantaja maksanut virkaehtosopimuksen mukaisia palkankorotuksia vuoden alussa. Yhdistys kuitenkin pahoitteli matkustajille ja lentoyhtiöille aiheutunutta haittaa.

Pallo lennonjohtajilla

Finavian pääjohtajan Samuli Haapasalon näkemys on aivan päinvastainen. Hän korostaa, että kiistassa pallo on täysin lennonjohtajien yhdistyksellä. Työnantajapuoli on antanut omat esityksensä, mutta lennonjohtajat eivät ole niihin vastanneet.

-Yllättävää, että lennonjohtajat vastaavat tällä tavoin tarjoukseen, Haapasalo arvosteli.

Haapasalon mielestä työnseisaus oli kohtuuton matkustajia kohtaan. Hän paheksui sitä, että lennonjohtajien tapainen avainryhmä ryhtyi painostustoimiin, jotka ovat työrauhavelvoitteen vastaisia. Kyse on hänen mukaansa laittomasta lakosta, sillä alalla on voimassa oleva sopimus.

Finavia lupasi omassa tiedotteessaan maksaa korotukset takautuvasti vuoden alusta heti, kun niistä on päästy sopimukseen.

Suomen lennonjohtajien yhdistykseen kuuluu noin 260 jäsentä. Työssä olleet jäsenet poistuivat työpaikoilta. Yhdistys edustaa noin 90:tä prosenttia suomalaisista lennonjohtajista. Suomen lennonjohtajien yhdistys valvoo jäsentensä etuja itsenäisenä sopimusosapuolena.

(MTV3-STT)

Lentoaikataulujen päivitykset MTV3 -tekstikanavalla sivulla 601

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.