Mainos

Työryhmä: Lisää keskikaiteita, nopeudet alas

Liikenneturvallisuutta pohtinut työryhmä haluaa vähentää liikennekuolemia. Työryhmän mukaan toimia pitäisi suunnata mm. nokkakolareiden estämiseen.

Liikenneturvallisuutta pohtineen työryhmän suunnitelma pyrkii pudottamaan liikennekuolemat viidessä vuodessa alle 250:een. Viime vuonna Suomessa kuoli liikenteessä 375 ihmistä.

Yli-insinööri Juha Valtasen mukaan voimavaroja pitäisi suunnata muun muassa nokkakolareiden estämiseen.

-Kestävin ratkaisuhan siihen on se, että erotetaan fyysisesti ajosuunnat toisistaan. Tämä tarkoittaa tiehankkeita, keskikaiteita ja tämän tyyppisiä ratkaisuja. Toisaalta ne ovat myös kalliita ratkaisuja. Tämmöinen halvempi ratkaisu, esimerkiksi nämä täristävät tiemerkinnät, auttavat tietyntyyppisiin nokkakolareihin. Ne eivät kuitenkaan estä väsynyttä kuljettajaa joutumasta vastakkaiselle kaistalle.

Työryhmä esittää myös nopeuksien laskemista taajamissa, rattijuopumuksen alarajan pudottamista 0,2 promilleen ja automaattisen nopeusvalvonnan lisäämistä.

Motoristien ehtoja tiukennetaan?

Mopoilijoiden ja kevytmoottoripyöräilijöiden lupaehtoja aiotaan tiukentaa. Työryhmä esittää, että mopoilun saisi aloittaa vasta 16-vuotiaana ja kevytmoottoripyöräilyn 18-vuotiaana. Myös ajotutkintoihin halutaan lisää vaativuutta. Toimilla halutaan vähentää erityisesti nuorten kuljettajien ajamia kolareita.

Ehdotukset sisältyvät liikenneturvallisuuden 5-vuotissuunnitelmaan, joka on Suomen ohjenuorana, kun EU:ssa aletaan käsitellä valmisteilla olevaa ajokorttidirektiiviä.

Hallituksen on tarkoitus antaa periaatepäätös liikenneturvallisuuden parantamisesta ensi vuoden alkupuolella.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 14.12.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.