Mainos

Typpi autonrenkaissa lisää autoilijoiden turvallisuutta

Renkaiden täyttäminen typellä tavanomaisen paineilman sijasta parantaa autoilijoiden turvallisuutta. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL -yhdistyksen toimitusjohtaja Iiro Lehtonen arvioi, että typellä täytettävät renkaat voivat yleistyä ensi vuosikymmenellä.

- Kun nykyisissä renkaissa on happea joukossa, ne ovat typpirenkaisiin verrattuna tietysti räjähdysherkempiä, Lehtonen sanoo.

Paineilmalla täytetty rengas sisältää happea noin 20 prosenttia ja typpeä noin 80 prosenttia. Jos typen määrää lisätään, paine pysyy renkaissa paremmin suositellulla tasolla. Alipaineinen rengas kuluu normaalia nopeammin, ajettavuus heikkenee ja polttoaineen kulutus kasvaa.

Koska typpimolekyylin ominaisuudet poikkeavat happimolekyylin ominaisuuksista, myös typen vuotaminen kumin läpi saattaa olla hitaampaa kuin hapen.

VTT:n ryhmäpäällikkö Tero Kiviniemi huomauttaa, että typpirenkaassa käyttöikä on pidempi.

- Koska paine ei vaihtele suuresti, rengas ei myöskään lämpene niin paljon. Typpi myös pitää kosteuden pois renkaista, minkä vuoksi vanteet ja renkaiden metallikudokset eivät ruostu. Kaiken kaikkiaan rengas toimii paremmin, Kiviniemi kuvaili.

Kiviniemi arvioi, että typpirenkaat voisivat jatkossa hyödyttää enemmän raskasta liikennettä kuin yksityisautoilijoita.

Typpirenkaat ovat Suomessa äärimmäisen harvinaisia, mutta niitä käytetään esimerkiksi rata-autoilussa. Muualla Euroopassa typpirenkaat ovat yleistyneet esimerkiksi Italiassa ja Saksassa, joissa useat rengas- ja huoltoliikkeet on varustettu renkaiden typpitäyttimillä.

- Kun Suomessa renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa, mahdollisuuksia rengaspaineiden tarkistamiseen on luonnollisesti.

Kuorma-autoille säästöjä myös bensakuluissa

SKAL:n toimitusjohtaja Lehtonen sanoo, että typpirenkaiden käytöstä voisi syntyä säästöjä myös polttoainekustannuksissa.

- Kustannussäästö syntyisi siitä, ettei tarvittaisi rengaspaineen tarkistuksia juurikaan. Laiska hyötyy, mutta aktiivinen rengaspaineen tarkastaja ei. Jos ajaa tyhjällä renkaalla, polttoaineen kulutus väistämättä lisääntyy, Lehtonen kertoo.

Lehtosen mukaan toistaiseksi ongelmana on typellä täytettävien renkaiden vähäisyys, minkä vuoksi kustannukset ovat suuria ja jakelu vähäistä.

- Tämä on uusi ajatus. Meitä kiinnostaisi pilottikokeilu, josta saataisiin jonkun kuljetusyrityksen kautta käytännön kokemuksia. Kustannukset ja turvallisuus ovat yhä merkittävämpiä asioita.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.