Mainos

Uber tuli voimalla taksin kulta-apajille pikkujoululiikenteeseen

On aika lähteä kotiin pikkujouluista. Taksijono näyttää tuskallisen pitkältä. Pitäisikö tilata Uber-auto?

Uberia vastaan on kampanjoitu useissa maissa

– Uber on taksintilauspalvelu, jossa kyydin voi tilata paikannukseen perustuvan älypuhelinsovelluksen avulla.

– Myös maksu hoituu mobiilisti, joten kuljettaja ja asiakas eivät käsittele rahaa.

– Suomessa Uber toimii toistaiseksi vain Helsingissä.

– Helsingissä on tarjolla kaksi palvelua: kalliimpi ja ammattimaisempi Uber Black sekä edullisempi, tavallisten autoilijoiden varassa toimiva Uber Pop.

– Uber Pop -palvelussa kuljettajilta ei vaadita taksilupaa. Hinnat ovat edullisemmat kuin takseissa.

– Uber on herättänyt vastustusta useissa maissa, ja taksinkuljettajat ovat kampanjoineet sitä vastaan.

– Mielenosoitusten sanomana on ollut, että Uber vie laillisten taksinkuljettajien työt.

– Esimerkiksi Ranskan valtio ja Berliinin kaupunki ovat torpanneet Uberin toiminnan.

Sitä miettii yhä useampi pääkaupunkiseudulla liikkuva. Pikkujoululiikenteestä entistä suurempi osa siirtyy tänä vuonna Uber-taksintilauspalvelulle.

– Se oli todella positiivinen kokemus, sanoo espoolainen Siru Oksa, joka kokeili Uber-auton tilaamista lähtiessään juhliin viikonloppuiltana. Matka Espoon Matinkylästä Helsingin Taliin ei olisi onnistunut julkisilla kulkuvälineillä, ja taksilla se olisi tullut kalliiksi.

– Uberilla hinta oli 35 euroa. Arvioin, että se on jonkin verran vähemmän kuin tavallisella taksilla.

Oksa kertoo, että molemmilla Uber-matkoilla autoa ajoi maahanmuuttajataustainen kuljettaja. Palvelu oli ystävällistä, ja Oksa jätti matkasta arvion sovelluksen kautta.

– Omaa kokemustani ajatellen voisin suositella Uberia, mutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta en ole niin varma, Oksa pohtii.

Uberin suosio kasvussa

Uber aloitti toiminnan Suomessa viime marraskuussa ja on kasvattanut suosiotaan vuoden aikana. Yhtiön tiedottajan mukaan kännykkäsovellusta käyttävät tällä hetkellä kymmenet tuhannet ihmiset. Sen tarkempia lukuja Uber ei kerro.

– Joka viikko yhdistämme Helsingissä tuhansia kuljettajia ja matkustajia toisiinsa, kuvailee Uberin tiedottaja Daniel Byrne, jonka vastuulla ovat Britannia ja Pohjoismaat.

Uber hakee verkkosivuillaan parhaillaan liiketoimintayksikön johtajaa Helsinkiin. Kysymykseen siitä, aiotaanko Uber viedä muihin suomalaisiin kaupunkeihin, Byrne ei vastaa suoraan.

– Keskitymme nyt siihen, että saamme jo olemassa olevan palvelun mahdollisimman tehokkaaksi. Uberin tavoitteena on kuitenkin olla läsnä kaikissa edistyksellisissä kaupungeissa.

Suomen Taksiliitto vastustaa erityisesti Uber Pop -palvelua, jossa kuljettajalta ei edellytetä taksilupaa.

– Mikäli matkoja ajetaan ilman taksilupia ja lakisääteisiä taksinkuljettajien ammattiajolupia, ne ovat lainvastaisia, sanoo Taksiliiton viestintäpäällikkö Sakari Lauriala.

– Kyse on pimeästä taksitoiminnasta ja luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta. Kuiteissa ei ole myöskään merkintöjä esimerkiksi arvonlisäveroista.

Lauriala huomauttaa, että taksitkin voisivat laskea hintojaan noin 40 prosentilla, jos palkkojen sivukulut ja arvonlisäverot jätettäisiin maksamatta.

Yhdysvalloissa Uber on arkea

Yhdysvalloissa Bostonissa asuva Jesse Lange työskentelee markkinointialalla ja käyttää Uberia lähes päivittäin. Hänen mukaansa Uber on Bostonissa arkinen asia.

– Yhdysvalloissa taksit ovat usein likaisia ja kuskit epäystävällisiä. Suomessa tilanne on tietysti toinen.

Suomessa vierailulla oleva Lange aikoo kokeilla Uberia myös Helsingissä. Hän pitää Uberin käyttämisen helppoudesta: ei esimerkiksi tarvitse jättää tippiä, kun maksu tapahtuu sovelluksen kautta.

Lange käyttää lähinnä Uber X:ää, joka vastaa Suomen Uber Pop -palvelua. Tällöin kuljettajat eivät välttämättä tee työtä ammattimaisesti vaan hankkivat Uberin avulla lisätienestejä.

Kuljettajat ovat kertoneet, että saavat jopa yli 200 dollaria yhden viikonloppuillan aikana.

Lange on kiinnostunut myös Uberin uudesta, edullisesta Pool-palvelusta, jossa hinta määritetään etukäteen ja kyytiin voidaan ottaa muitakin matkan varrelta.

– Jotkut tekevät matkojen aikana bisnestä. Autoon saattaa hypätä saman alan ammattilainen, jonka kanssa saa sovittua kaupat. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.