Mainos

Urheilusponsori karkaa, kun brändi saa iskuja viikosta toiseen

Kiekkokaukalon väkivaltaisuudet ja muut ylilyönnit ovat saaneet osan jääkiekkoseurojen sponsoreista varpailleen. Urheilumarkkinoinnin tutkijan mukaan sponsorit kestävät yksittäiset kolhut maineeseen, mutta jatkuva negatiivinen julkisuus on liikaa.

– Koetaan, että esitykset esimerkiksi kaukalossa ovat ristiriidassa yrityksen haluaman brändikuvan kanssa. Harva yritys varmaankaan haluaa, että heidän logonsa samaistetaan vaikkapa pahoinpitelyyn (kuten tapaus Semir Ben-Amor), Turun kauppakorkeakoulun tutkija Arto Kuuluvainen kertoo.

Maailmalla urheiluskandaalit ovat tuntuneet etenkin dopingin käytön tunnustanutta pyöräilijää Lance Armstrongia ja tyttöystävänsä murhasta epäiltyä paralympiatähteä Oscar Pistoriusta tukeneen Niken nahoissa. Sponsorisopimusten kaikkoaminen tietää myös ryvettyneille tai niistä epäillyille urheilijoille merkittäviä tulonmenetyksiä. Satoja miljoonia sponsorisopimuksillaan tienanneen golfari Tiger Woodsin Nike-sopimus oli vaakalaudalla Woodsin aviorikosten vuoksi, mutta monivuotinen yhteistyö jatkuu.

HIFK:n pääsponsori miettii jatkoa

Toistaiseksi urheilusponsorit eivät ole vielä jättäneet maineensa kanssa rypevää suomalaista jääkiekkoa – Aller Mediaa ja Helsingin Sanomia lukuun ottamatta. Sopimus on Sinebrychoffin markkinointijohtajan Kirsi Räikkösen mukaan katkaistavissa hyvinkin nopeasti, yleensä kuitenkin aikaisintaan kauden päätyttyä.

– Yleensä sopimuksemme ovat voimassa niin kauan kuin molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä yhteistyöhön. Tämän kauden jälkeen on tiukan mietinnän paikka, Räikkönen toteaa.

Koff on yksi HIFK:n pitkäaikaisimmista ja suurimmista tukijoista. Yhtiö tukee myös Tampereen Ilvestä, Porin Ässiä, Espoon Bluesia ja Turun Palloseuraa.

HIFK:ta ja Jokereita tukeva ja ottelupaikkakunnille kuljettava Kovanen haluaa olla mukana tukemassa "rehtiä pelaamista". Kovasen toimitusjohtaja Heikki Kovanen pitää yhteistyötä tärkeänä kummallekin osapuolelle.

– Jos kaikki sponsorit nyt suhtautuisivat tähän niin, että "lopetetaan tämä", niin tuhoamme jääkiekon. Ollaan mieluummin mukana ja vaaditaan isoja korjauksia asioihin.

Kovasen urheilusopimuksista neuvotellaan vuosittain kauden päätyttyä. Periaatteessa sopimuksen kesto on 1+1-vuotinen, eli sopimus jatkuu toisen vuoden, jos yhteistyö luistaa.

Sponsori mainostaa myös seuraa

Teleoperaattoriyhtiö Elisan mukaan yrityssponsorointi ei ole enää pelkän rahan syytämistä seuroille, vaan enemmänkin yhdessä tekemistä kummankin osapuolen markkinoimiseksi.

– Sponsorointi ei keskity joukkueen ohjaamiseen eikä suoraan tukemiseen. Esimerkiksi me olemme helsinkiläinen yritys, HPY:stä lähtöisin, ja HIFK on hyvin helsinkiläinen joukkue, jonka kautta olemme rakentaneet helsinkiläisille esimerkiksi mobiilipalveluja, Elisan yritysasiakasliiketoiminnasta vastaava Pasi Mäenpää kertoo.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.