Mainos

Urpilainen saa tukea MTV:n vaalikasvoilta

MTV:n vaalikasvot tukevat SDP:n puheenjohtajan Jutta Urpilaisen raitioliikenne-ehdotusta.

Urpilainen ehdotti viime sunnuntaina raitiovaunujen hankkimista Turkuun ja Tampereelle. Urpilaisen mukaan raideliikennettä olisi suosittava joukkoliikenteessä myös Helsingin ulkopuolella, ja näissä kaupungeissa ratikoihin riittäisi tarpeeksi matkustajia.

  • Lue koko uutinen "Urpilainen: Ratikat myös Tampereelle ja Turkuun"

Paavo Arhinmäki (vas.), Christina Gestrin (RKP), Maria Guzenina-Richardson (SDP), Harri Jaskari (kok.), Kari Kärkkäinen (KD), Tuomo Puumala (kesk.) ja Johanna Sumuvuori (vihr.) pitävät kaikki Urpilaisen ehdotusta tervetulleena - ainakin periaatteessa.

Arhinmäki kiittelee Urpilaista, mutta ei malta olla sohaisematta samalla kokoomuksen puheenjohtajan suuntaan.

- Suurten kaupunkien joukkoliikenteen kehittäminen ei ole lillukanvarsia vaan keskeisiä kaupunkipoliittisia kysymyksiä. Puoluejohtajien pitää uskaltaa ottaa niihin kantaa eikä väistellä kataismaisesti, Arhinmäki kirjoittaa vastauksessaan.

Gestrin kaipailee omissa kiitoksissaan kunniaa RKP:lle.

- Saamani tietojen mukaan Turun RKP on jo aikoja sitten ehdottanut samaa asiaa, joten Jutta Urpilainen on ehkä saanut idean RKP:ltä, eikä siinäkään ole mitään vikaa, Gestrin kirjoittaa.

Guzenina-Richardson kehuu puheenjohtajansa avausta ekologisemman liikkumisen ja kaupunkiviihtyvyyden lisäämisen nimissä.Samalla hän piikittelee pääministeri Matti Vanhasen visioita "yksityisautoilun varassa kelluvista puutarhakaupungeista".

- Jos hän maailmalla reissatessaan pitäisi silmänsä auki, huomaisi hän, että tiiviisti pystyy rakentamaan myös vaikkapa Hampurin tyylisesti tai englantilaisittain, jolloin alueiden vihreys säilyy ja ympäristö tukee yhteisöllisyyttä mökkiytymisen sijaan, Guzenina-Richardson kirjoittaa.

Jaskari on Gestrinin kanssa samoilla linjoilla. Hän pitää ideaa hyvänä, mutta muistuttaa, että Tampereella on tehty asian eteen työtä jo vuosikausia. Samalla Jaskari kosiskelee pääoppositiopuoluetta hallituksen liikennebudjetin tueksi.

- Hyvä, että Urpilainen on samaa mieltä. Toivomme, että hän tukee Tampereen kaupunkiseudun tavoitetta saada hanke valtion budjettiin. Valtion puolelta liikennebudjetissa on varaus asialle vuodesta 2011 lähtien, Jaskari kirjoittaa.

Kärkkäinen pitää Urpilaisen avausta peritaatteessa hyvänä, joskaan ei joukkoliikenteemme ajankohtaisimpana ongelmana. Hän suuntaa kritiikin kärjen VR:n suuntaan.

- Junalippujen hintaa on laskettava. Junamatkojen kysyntään keskeisesti vaikuttavat matka-ajat, täsmällisyys ja lippujen hinnat ovat kehittyneet väärään suuntaan, Varkaudesta kotoisin oleva Kärkkäinen arvostelee.

Kokkolalainen Puumala korostaa vastauksessaan Kärkkäisen tavoin pitkän matkan ratayhteyksien parantamisen tärkeyttä. Urpilainen saa Puumalalta kuitenkin kiitosta paitsi ehdotuksestaan myös poliittisesta pelisilmästä.

- Avaus taisi olla reaktio edellisessä kysymyksessä käsiteltyyn MTV:n nettikyselyyn, jonka mukaan joukkoliikenne on nousemassa tärkeäksi vaaliteemaksi. Kysymyksen ajoitus ei tietenkään vähennä asiakokonaisuuden tärkeyttä, Puumala kirjoittaa.

Sumuvuoren kirjoituksen perusteella vihreillä ja RKP:llä on Turussa kana kynittävänä. Sumuvuoren mukaan Turun vihreät esittivät raideliikennettä jo vuoden 1992 kunnallisvaaleissa. Tampereella pikaraitiotie oli Sumuvuoren mukaan neljä vuotta sitten vaalien kärkiteema.

- Toivotan lämpimästi SDP:n mukaan edistämään joukkoliikennettä, Sumuvuori piikittelee lempeästi Urpilaista.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.