Mainos

Uuden auton huolenpitosopimuksen edullisuutta on vaikea punnita - suosio hurjassa kasvussa

Uusien autojen huolenpito- eli huoltosopimusten suosio on kasvanut nopeasti.

Jo viidennes uuden auton ostajista solmii huolenpitosopimuksen, mikäli sellainen on tarjolla. Käytännössä asiakas sitoutuu maksamaan kuukausimaksun, joka useimmilla merkeillä kattaa esimerkiksi määräaikaishuollot ja vaikkapa pyyhkimien sulkien ja polttimoiden vaihdot sopimusaikana. Huollot tehdään myyjäliikkeen tai -ketjun merkkihuolloissa.

Kaupan kannalta kyse on juuri siitä, että asiakas saadaan sitoutumaan oman auton huoltoon. EU:n ryhmäpoikkeusasetus sallii nykyisin auton huollattamisen muussakin kuin merkkikorjaamossa tietyin ehdoin, ilman takuun raukeamista. Helppouden ja kulujen ennakoitavuuden lisäksi myyjät perustelevat sopimuksen toimivuutta auton jälleenmyyntiarvon kasvulla, kun huoltohistoria on tarkasti tiedossa.

Vertailu vaikeaa

Kuluttajan on kuitenkin vaikeaa ellei mahdotonta arvioida, millä hinnalla sopimus kannattaa tehdä vai kannattaako ollenkaan. Lisäksi vertailu merkkien kesken on sekin vaivalloista sopimusten erilaisten sisältöjen ja muotojen vuoksi.

Esimerkiksi Toyota tarjoaa huolenpitosopimusasiakkailleen sijaisauton huollon ajaksi, BMW taas tekee sopimuksia tällä hetkellä vain kertakorvausta vastaan ja ainoana tietyin ehdoin myös käytettyihin autoihin.

Kuluttajavirasto kehottaa lukemaan sopimuksen rauhassa ennen allekirjoitusta.

- Joka tapauksessa kannattaa yrittää haastaa se myyjä siihen, että mitkä ne edut on tässä sopimuksessa verrattuna siihen, että muuten huollattaisi autoa, neuvoo lakimies Mika Hakamäki Kuluttajavirastosta.

Suosio nopeassa kasvussa

Monet autonostajat ovat kokeneet, että sopimus on heille sopiva ja tuo joukko on kasvamassa.

Esimerkiksi viime vuonna uuden Volvon ostajista 17 prosenttia otti autoonsa huolenpitosopimuksen, tänä vuonna tähän mennessä 25 prosenttia. Citroënin ostajista peräti 42 prosenttia ottaa autoonsa sopimuksen. Markkinajohtaja Volkswagenin kuluttaja-asiakkaista noin kahdeksan prosenttia päätyy huoltosopimukseen.

Merkkien, joiden sopimusmyynti on toistaiseksi ollut vähäistä, aikovatkin panostaa siihen lisää ja merkit, joilla ei sopimusta vielä ole, ovat ottamassa sen valikoimiinsa. Esimerkiksi Nissan aloitti sopimusten myynnin kesällä.

Autoa ostaessa onkin siis mietittävä, haluaako maksaa huollot ikään kuin osamaksulla sillä riskillä, että tulee maksaneeksi liikaa, vai maksaako laskut perinteisesti huollon yhteydessä töiden mukaisesti.

Valintaa vaikeuttaa vielä sekin, jatkuuko sopimus takuuajan jälkeen. Silloin se voi osoittautua erittäinkin hyväksi sijoitukseksi, mikäli jotakin kallista rikkoutuu. Takuuajan jälkeisen sopimuksen hinta on taas toisaalta yleensä kalliimpi. Usein sopimuksen kannattavuus selviääkin vasta sen päätyttyä.

Katso Aaro Kajasteen juttu (Kymmenen uutiset 13.11.2011)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.