Mainos

Uusi liikuntamuoto: Kankut kuntoon parissa minuutissa

Suomalaisilla on vahva uskomus, että mitä pidempi lenkki, sitä tehokkaampi treeni. Uusi pikakuntoilumuoto tuo kuitenkin parin minuutin vaihtoehdon tilalle.

Suomessa suhteellisen uusi villitys, HIIT (high intensity intervall training), on noussut kuntokeskuksien suosioon. Kuntoklubit eri puolella Suomea järjestävät HIIT-tunteja, joiden juju on se, etteivät ne kestä tuntia.

– Kun tekee tehokkaasti ja täysillä muutamankin minuutin, niin aineenvaihdunta jatkuu korkeampana useamman tunnin, ehkä koko loppupäivän, kuvailee personal trainer Viivi Lehtinen Viva Wellnes Clubilta Tuusulasta.

Tavallisimmin HIIT-treeni kestää 15 minuuttia.

Täytyy jaksaa tehdä täysillä

HIIT-liikunnan ideana on treenata täydellä teholla ja pienillä tauoilla muutamasta minuutista varttiin.

Kuntokeskuksien tunnit kestävät kuitenkin puolisen tuntia, sillä alussa on erillinen lämmittely ja lopussa palautus. Pikakuntoilun vuoksi ei tarvitse maksaa kuntosalijäsenyyttä, vaan treenin voi tehdä kotona esimerkiksi kyykkyhypyillä, vatsoilla, selkälihaksilla ja punnerruksilla.

Esimerkki parin minuutin treenistä:

20 x kyykkyhyppyjä

20 x vatsalihakset

20 x selkälihakset

20 x punnerrukset

(toista kaikki sarjat vähintään kolmeen kertaan, ilman taukoja)

Intervalliharjoituksia voi tehdä myös lenkkimaastossa tai kuntopyörällä 30 sekunnin spurttien avulla. Spurttien välissä saa pitää taukoa eli rauhallisempaa tahtia saa olla maksimissaan puoli minuuttia.

Tärkeintä Hiitissä on se, että kuntoilija pitää huolen, että tekee jokaisen liikkeen niin nopeasti ja tehokkaasti kuin pystyy, eikä pidä kuin lyhyitä taukoja.

Häviävätkö lenkkeilijät metsistä?

Vaikka useat eri tutkimukset osoittavat, että tehokas intervallistreeni polttaa rasvaa ja kehittää hapenottokykyä vielä useita tunteja harjoituksen jälkeenkin, pitkän matkan lenkkeilijät tuskin häviävät metsistä.

– Säännöllisillä ja tehokkailla pikatreeneillä saa nopeasti hyödyn esimerkiksi työpaikkojen pelättyihin kuntotesteihin. Intervalliharjoitus on hyvä tuki laajemmalle treenille, Lehtinen sanoo.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.