Mainos

Uusimpien automallien hylkäysprosenteissa isoja eroja

Automallien hylkäämisprosenteissa on suuria eroja. Pahimpien mallien kohdalla hylkäysprosentit keikkuvat 30-40 prosentissa, kun parhaimmillaan raakkausprosentti on kahdessa tai kolmessa. Koko autokannasta katsastuksissa hylätään noin joka neljäs.

A-Katsastus on koonnut uusimpien katsastettavien automallien hylkäysprosentit tältä vuodelta. Tilastot ulottuvat vuoden alusta syyskuun loppuun ja niissä ovat mukana vuosina 1999, 2001, 2003 sekä 2005 käyttöönotetut autot. Mukana on 200 000 autoa.

- Se on yllätys, että uudehkoissakin autoissa erot hylkäysprosenteissa ovat näin suuret, kommentoi A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka.

Toisena yllätyksenä Pellikka pitää sitä, että uusimpien mallien omistajat ovat saaneet hylkäyslapun kouraansa huonoilla renkailla. Se kertoo enemmän ajajasta.

Tilaston hylätyimmissä automalleissa viat löytyvät yleisimmin akselistosta, ohjauslaitteista ja käyttöjarrusta. Heikoimmin on mennyt Renault Lagunalla, jota on hylätty ohjauslaitteiden ja etuakseliston vioista.

- Todennäköisesti siellä on joitain osia jotka kuluvat kohtalaisen nopeasti. Ohjauslaite ja etuakselistoviat viittaisivat mahdollisesti nivelistövikoihin, nivelet ovat kuluneet.

Hylkäämisen syyt pysyvät

Pellikka kuitenkin muistuttaa, ettei hylkäystilastoissa ole eritelty tarkempaan, kuinka vakavasta viasta on kyse. Hylkäämisen riittää yksikin viallinen osa. Tilastot ovat suuntaa antavia.

Se, että uudehkojenkin autojen hylkäysprosentit ovat jopa kolmanneksen luokkaa, ei Pellikan mukaan ole huolestuttavaa.

- Kyllä tämä sen osoittaa, että uusienkin autojen suhteen jonkinlainen kontrolli on tarpeen.

Toisaalta vuonna 2005 käyttöönotettujen autojen kohdalla reilulla 20 automallilla hylkäysprosentti on alle kolmen.

Samanlaisia listoja on koottu aiemmin myös Saksassa sekä Ruotsissa. Pellikan mukaan Suomen listat noudattelevat kärkimerkkienkin suhteen näitä listoja. Sen sijaan Suomen raakkausprosentti on Saksaa korkeampi. Pellikan mukaan tätä selittää ankarammat tieolosuhteet.

Koko autokannan hylkäysprosentti on ollut koko 2000-luvun ajan noin 26 prosentissa. Yhtä pysyviä ovat olleet Pellikan mukaan hylkäämisen syyt.

- Käyttöjarru on suurin hylkäämisen aiheuttaja, sitten tulee päästöt. Sen jälkeen etuakseliston viat, alustan ruostevauriot ja viidentenä seisontajarru.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.