Mainos

Vaaliehdokkailla paljon opittavaa sosiaalisesta mediasta

Sosiaalisen median merkitys vaikutuskanavana kasvaa. On povattu, että esimerkiksi ensi kevään eduskuntavaaleissa sosiaalisella medialla olisi suuri rooli.

Ehdokkaiden ja puolueiden sosiaalisen median hyödyntämistä on kartoittanut Hill and Knowton Finland Oy. Yrityksen mukaan parantamisen varaa on.

- Olemme havainneet, että suomalaiset ehdokkaat eivät vielä oivaltaneet sosiaalisen median mahdollisuuksia nimenomaan vuorovaikutukseen heittäytymisestä, keskustelunherättämisestä ja kysymisestä, sanoo Hill and Knowtonin yhteiskuntasuhteiden johtaja Sari Siikasalmi.

Siikasalmen mielestä sosiaalisessa mediassa mukana olevien ehdokkaiden pitäisi ennen kaikkea kysyä ja kuunnella. Lisäksi heidän olisi syytä seurata muiden käymää keskustelua ja tarttua sitä kautta nousseisiin asioihin.

- Sosiaalisen median käyttö ei ole yksin Facebookin hyödyntämistä, vaan liikkumista Twitterissä ja kokonaisuuden näkemistä. Sosiaalisen median voima tulee yksilöiden kautta.

Siikasalmi ei kuitenkaan näe, että sosiaalinen media olisi korvaamassa perinteisen vaalityön.

- Ei sosiaalinen media ole kuitenkaan vielä kaikkien kanava.

"Joku töppää varmasti lausunnoissaan"

SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungnerin mukaan sosiaalisessa mediassa on mielenkiintoinen maailma, jonne matka on vasta alussa.

- Vuorovaikutteisuudessa on vielä paljon parannettavaa, samoin kokonaisuuden hahmottamisessa. Eihän sosiaalinen media ole pelkkä Facebook, vaan siellä on ääntä, kuvaa - melkein mitä vaan, Jungner huomauttaa.

SDP:ssä ollaan parhaillaan kouluttamassa porukkaa sosiaalisen median saloihin.

- Yksi hauska kokeilu oli Wikilogiikka, eli annoimme puolueen julkilausuman nettiin ja kaikki pääsivät sitä muokkaamaan. Siellä pari sataa ihmistä ahkeroi, ja lopputulos oli parempi.

Jungner sanoo kuitenkin, että jokainen ehdokas saa itse päättää osallistumisestaan sosiaaliseen mediaan, puolue ei sitä ohjaile tai määräile. Sosiaalisessa mediassa on myös omat riskinsä.

- Sitä kautta voi tulla yksittäisiä ylilyöntejä, eikä niitä voi välttää. Ainoa asia, mitä voi tehdä, on nostaa sietokykyä ja ymmärrystä sille, että joku töppää joskus lausunnoissaan, Jungner sanoo.

- Näkisin, että sosiaalinen media on onnistuessaan kuin jazz-bändi. Siinä on tietyt säännöt, mutta jokainen imrovisoi omaansa. Sosiaalinen media ei ole torvi, johon huudetaan, vaan samalla myös jättimäinen korva, jolla voidaan kuunnella kansalaisia.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.