Mainos

Vaalikoneet ja sosiaalinen media arvioitiin vaalien vaikuttajiksi MTV3:n TalviAreenassa

Neljättä kertaa järjestetty yhteiskunnallinen keskustelutilaisuus TalviAreena ennakoi kevään kuumaa keskustelunaihetta vaaleja ja pureutui vaalikoneiden ja sosiaalisen median merkitykseen. Teemoista keskustelleet politiikan toimittajat ja -asiantuntijat totesivat vaalikoneiden ja sosiaalisen median tulleen jäädäkseen osaksi poliittista kampanjointia.

Vaalikoneista ja niiden merkityksestä keskustelivat Helsingin Sanomien, Yleisradion ja MTV3 Uutisten politiikan toimitusten päälliköt. Marko Junkkari, Riikka Uosukainen ja Timo Haapala olivat yhtä mieltä siitä, että niin vaalikoneet kuin sosiaalinen mediakin nousevat tärkeään rooliin kevään eduskuntavaaleissa.

- Vaalikoneet ja sosiaalinen media eivät syö tilaa toisiltaan, vaan täydentävät toisiaan, linjasi Helsingin Sanomien politiikan toimituksen esimies Marko Junkkari.

Politiikan toimitusten päälliköt keskustelivat vilkkaasti vaalikone-kysymysten laatimisen taitolajista ja toisaalta saatujen vastausten hyödyntämisestä - myös vaalien jälkeen.

- Tässä asiassa on vielä parantamisen varaa. Ehdokkaiden vaalikone-vastauksia pitäisi pystyä käyttämään uutisoinnissa enemmän myös vaalien jälkeen ja selvitellä annettujen vaalilupausten toteutumista, Timo Haapala pohti.

Sosiaalinen media ratkaisee kevään vaalit?

Sosiaalisen median rynnistyksestä politiikan pelikentälle keskustelivat työministeri Anni Sinnemäki, varapuheenjohtaja Annika Saarikko ja puoluesihteeri Mikael Jungner. He totesivat, että sosiaalinen media tarjoaa areenan paitsi arkiselle, myös poliittiselle keskustelulle.

- Sen suhteen kannattaa tosin olla varovainen. Sosiaaliseen mediaan ei kannata suhtautua kuin äänitorveen, jonne ehdokas voi huudella näkemyksiään. Sen sijaan sosiaalisen median kautta voi innostaa ihmisiä toimimaan ja se on myös hyvä keino puolueen sisäisen viestinnän ylläpitoon, Mikael Jungner pohti.

Keskustelijat uumoilivat kuitenkin, ettei sosiaalinen media tule kiinnostavuudestaan huolimatta ratkaisemaan kevään vaaleja.

- En usko, että näistä tulee sosiaalisen median vaalit. Tietojen pitää kiertää ensin valtamedian kautta, jotta niihin luotetaan, Jungner analysoi.

- Näin on, sosiaalisessa mediassa liikkuvat asiat tarvitsevat laajempaa kaikupohjaa, Annika Saarikko pohti.

(MTV3)

Katso molemmat keskustelut tästä:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.