Mainos

Vaalitaistelu melko vaimeaa kummikunnissa

Vaalitaistelu on ollut aivan viime metreille melko laimeaa. Henkilökohtaiset mainokset ovat tulleet esille vasta viimeisellä viikolla. Me kysyimme miten paljon rahaa ehdokkaat laittavat kampanjoihinsa MTV:n kummikunnissa Salossa ja Seinäjoella.

Tulitikkuja ja vaaliesitteitä tarjotaan Salossa äänestäjille nyt ahkerammin. Myös vaalimainoksia on paikallislehdessä ollut runsaammin tällä viikolla. Viime kunnallisvaaleissa päästiin Salossa valtuustoon keskimäärin runsaalla 600:lla eurolla, lisäystä on, mutta maltillisesti. Yksi eniten mainostaneista, Salon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jyrki Toivonen käytti neljä vuotta sitten vaalimainontaa runsaat 2300 euroa. Nyt vaalibudjetti on muutama tuhat euroa.

- Omalta kohdalta voin sano, että panostan pikkasen enemmän. Olen aistinut että muillakin on halua käyttää enemmän mediaa, ei mitää ylilyöntiä kuitenkaan. Lehteä, radiota, omia lippuja ja lappuja, SDP:n ehdokas Toivonen kertoo.

Vastaavanlaajuista kampanjaa käy kaupunginhalliituksen varapuheenjohtaja Juhani Nummentalo, joka viime kunnallisvaaleissa käytti selvästi alle 2000 euroa,: puolet vähemmän kuin puoluetoveri, kansanedustaja Jouko Laxell. Kokoomuksen Nummentalo myöntää että vaali vaalilta budjettia täytyy nostaa.

- Näin on, mutta riippuu mihin asettaa tavoitteet. Minkälaisia haasteita itselleen haluaa. Varmaan vähemmälläkin pääsee läpi.

Jos on Salossa ollut hiljaista niin Seinäjoella rahaa kuluu aiempia vaaleja enemmän, sillä kuntaliitos Peräsenäjoen kanssa vaikeuttaa valtuustoon pääsyä. Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin toimitusjohtaja Jarmo Korhosen kampanjabudjetti on reipas 6 000 euroa, mutta hän uskoo panostuksen kannattavan.

- Kyllä kannattaa. Se tekee tunnettavuutta ja se tuo itse asian esille.

Korhosen kampanjakustannuksia nostaa jokaiseen äänestysalueen talouteen jaettava 12-sivuinen vaalilehti. Ohjehinnoilla tehtynä vajaan 8 000 euron lehti on suurella oman työn määrällä tullut Korhoselle hänen mukaansa maksamaan vajaat 3 500 euroa ja se maksetaan muiden kulujen tapaan omasta pussista.

- Se on paras tapa kunnallisvaaleissa tavoittaa jokainen äänestäjä ja asukas. Sitä kautta saavuttaa parhaan näkyvyyden.

Korhosen jälkeen yksi näkyvimmistä mainosatajista on sosiaalidemokraattien kansanedustaja Harry Wallinin. Hän ilmoittaa käyttävänsä vaaleihin noin 2 000 euroa. Viime vaaleissa Seinäjoella läpimenneillä kului rahaa keskimäärin 700 euroa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.