Mainos

Väitös: Puhevaikeuksien arviointia uudistettava

Tutkimuksen mukaan käytössä olevat kielelliset päättelytehtävät eivät kerro lapsen todellisesta tilanteesta.

Lasten kielellisten erityisvaikeuksien diagnosointia pitäisi uudistaa, katsoo erikoislääkäri Marja Asikainen väitöskirjassaan.

Asikaisen mukaan puhevaikeuksien arvioinnissa luotetaan nykyisin liiaksi siihen, miten lapset suoriutuvat testeissä. Näin osa lapsista jää vaille tarvitsemaansa apua.

Asikaisen tutkimista lapsista osa ilmaisi itseään puhumalla huomattavan puutteellisesti, mutta selviytyi silti kielellisistä päättelytehtävistä ikätasonsa mukaisesti.

Puheen kehitys viivästyy noin 15-20 prosentilla lapsista eli viivästyminen on melko yleistä. Kielellinen erityisvaikeus eli dysfasia havaitaan noin 3-7 prosentilla lapsista.

Dysfasiadiagnoosin saaneilla lapsilla havaitaan monesti myöhemmin muun muassa lukivaikeuksia ja muita oppimisvaikeuksia, vaikka puhe olisikin selkiytynyt kouluikään mennessä.

Asikaisen mukaan kielellistä erityisvaikeutta pidetäänkin nykyisin liian yksipuolisesti puheen ja kielen kehitykseen liittyvänä ongelmana. Lapsen kielellistä ja muutakin toimintakykyä tulisi tukea enemmän nimenomaan hänen arkisessa ympäristössään.

Tutkimukseen osallistui yhteensä lähes 200 lasta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.