Mainos

Vakuutusten ehdot vaikeita ymmärtää

Suurin osa suomalaisista pitää vakuutusehtoja ja -tuotteita vaikeasti ymmärrettävinä. Finanssialan keskusliiton teettämän kyselyn mukaan vain neljännes suomalaisista pitää ehtoja helposti tai edes suhteellisen helposti ymmärrettävinä. If Vahinkovakuutusyhtiön tutkimuksen mukaan lähes joka viides jättää vakuutuksensa ehdot kokonaan lukematta tai tutustuu niihin vasta ongelmien yllättäessä.

Kuluttajia vakuutusasioissa opastavan Kuluttajien vakuutustoimiston johtaja Irene Luukkonen ei hämmästy tuloksia.

- On aivan totta, että vakuutusten sopimusehdot ovat ihan tavallisimmissakin vakuutuksissa sopimuskieltä ja kohtuullisen pitkiä eli lähtökohtaisesti maallikolle vaikeita ymmärtää.

Kuluttaja kääntyy toimiston puoleen yleensä silloin, kun on saanut vakuutusyhtiöltä korvausasioissa kielteisen tai osittain kielteisen vastauksen.

- Asiakkaat ovat tyytymättömiä tai pyytävät, että tarkistamme asian, koska eivät itse pysty sitä ehdoista lukemaan.

Ifin tutkimuksen mukaan vain vajaa neljännes suomalaisista tietää, millaisia tapahtumia hänen vakuutuksensa kattavat, ja hieman yli puolet kertoo tuntevansa vakuutustensa sisällön suurin piirtein.

Luukkonen kehottaa tutustumaan ainakin vakuutuksen tuoteselosteeseen, jossa on vakuutuksen sisältö ja rajoitukset pähkinänkuoressa. Lisäksi kannatta tentata vakuutusyhtiön edustajaa, sillä hän on velvollinen antamaan asiakkaalle tietoa vakuutuksesta. Vakuutustarjous kannattaa pyytää ainakin ainakin kahdesta eri yhtiöstä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.