Mainos

Vehviläinen: Ruuhkamaksut Helsinkiin

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut liikenneministeri Anu Vehviläinen kannattaa ruuhkamaksujen käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla. Tukholman mallia Helsinkiin ei kuitenkaan voidaan ottaa sellaisenaan käyttöön.

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) mielestä Helsingissä voitaisiin ottaa käyttöön ruuhkamaksut.

- Haluaisin uskoa pääkaupunkiseudun valistuneisiin päättäjiin, että heillä olisi halukkuutta selvittää sellainen malli, joka täällä toimisi, sanoi MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Vehviläinen.

Vehviläisen mukaan Tukholman ruuhkamaksumallia ei voida suoraan Suomeen kopioida, koska Tukholman kaupunkirakenne on erilainen kuin Helsingin. Täällä ruuhkia on myös pääkaupunkiseutua ympäröivillä kehäteillä.

Lumeton talvi rasittaa teitä

Teiden kunto on monin paikoin todella kehno, kun nastarenkaat kuluttavat lumettomia maanteitä. Liikenneministeri Anu Vehviläinen ei kuitenkaan liputa suoralta kädeltä nastarengaskiellon puolesta, jota on viime päivinä tiedotusvälineissä väläytelty.

- Olosuhteet Suomessa vaihtelevat. Toistaiseksi meillä on myös talvessa jaksoja, joissa nasta saattaa olla tietyillä alueilla parempi ratkaisu kuin kitkarengas. Nämä asiat eivät ole siis aivan yksinkertaisia. Itse katsoisin turvallisuustilastoja. Ne eivät puolla sitä, että meillä olisi syytä luopua talvirenkaiden käytöstä, Vehviläinen korostaa.

Liikenneministeri haluaisi perustienpitoon määrärahan korotuksen, sillä autoilijoilta erilaisina maksuina kerättävät maksut eivät yksin palaudu väylien ylläpitoon.

- Tämä johtuu siitä, että budjettijärjestelmämme on sellainen, ettei korvamerkittyä rahaa ole, Vehviläinen muistuttaa.

Suomessa jo satamakilpailua

Vehviläinen sanoo, että Suomessa voidaan puhua jo satamakilpailusta.

Satamat tulevat jatkossa edelleen erikoistumaan. Joihinkin satamiin keskitetään erityisesti transitoliikennettä ja esimerkiksi Helsingin Vuosaareen tulee yleissatama, jonne tulee paljon kontteja. Pohjanlahdella Kokkola jatkaa puolestaan keskitetysti raskaan liikenteen lähtösatamana.

- Meillä on paljon satamia, joiden käyttöaste on ollut erittäin hyvä, sanoo Vehviläinen.

Satamatoimintojen keskittäminen vähentää jossain määrin kokonaisliikennemääriä, mutta pääkaupunkiseudun asukkaita huolettaa yhä etenkin Kehä III:n ja Itäväylän kasvanut liikenne. Liikenneministeri Vehviläinen lupaa, että pääkaupunkiseudun pääväyliä aiotaan parantaa.

Erillisia hankeratkaisuja ei kuitenkaan tehdä ennen, kuin liikennepoliittinen selonteko ensi vuonna valmistuu. Selonteko on tänä talvena käsittelyssä ja siinä linjataan uudet asiat myös pääkaupunkiseudun osalta, Vehviläinen muistuttaa. Hän vastasi myös katsojia huolettavaan kysymykseen itärajan jatkuvista rekkaruuhkista.

- Suomi on ryhtynyt jo tositoimiin (rekkaruuhkaongelmassa). Viranomaiset itärajan alueella tekevät paljon hyvää yhteistyötä... Korostan sitä, että kaikki asiat eivät ole ratkaistavissa meillä, vaan myös venäläisen osapuolen pitää tehostaa toimintaansa ja lisätä riittävästi henkilökuntaa, jotta heidän puolellaan rajaa vetää, liikenneministeri huomauttaa.

- Kyllä Suomi on Baltian maiden ohella ainoita maita, joilla ei ole tietulleja tai tienkäyttömaksuja käytössä. Olen ihan varma, että tulevaisuudessa meilläkin mennään siihen. Sellainen tienkäyttömaksu, joka koskisi vain ulkomaalaisia, ei ole mahdollinen. Jos meille tulee Vaalimaalle maksullinen rekkaparkki, onko samaan aikaan järkevää laittaa samalle tielle tienkäyttömaksu, kysyy Vehviläinen.

Sipoo nousi jälleen puheenaiheeksi

Liikenneministeri Anu Vehviläinen ei suostu vielä hahmottelemaan sitä, millaiseksi Helsingille siirtyvä osa Sipoota jatkossa muodostuu.

- Sipoo-päätös on hyvin tuore. Helsingin kaupungin pitää miettiä, miten asiassa edetään. Könttäsääntönä toimii kuitenkin se, että kun tehdään uusia asuin- ja työpaikka-alueita, niiden tulee olla linjassa liikennejärjestelmän kanssa. Kaavoitusta,asumista ja myös liikennettä tulee paremmin sovittaa yhteen, hän linjaa.

Vehviläinen vakuuttaa myös, että valtio tulee mukaan pääkaupungin länsimetron rakentamiseen, kuten luvattu on. Suunnittelurahaa Espoon metrohankkeelle on myönnetty seitsemän miljoonaa euroa.

Kehäradan suunnittelu on puolestaan käynnissä Vantaalla ja valtio tulee mukaan sen rahoittamiseen ensi vuonna.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.