Mainos

Veikkaajan tyrmistys: Keno-voitto maksettiin toisen veikkaajan tilille

Voittojen päätyminen väärille Veikkauksen pelitileille ei ole kovinkaan poikkeuksellista.

Viime kuussa viiden euron Keno-voittoa Etelä-Suomessa lunastaneen veikkaajan ihmetys oli suuri, kun kassa ilmoitti voittojen jo maksetun. Tarkemmin katsottuaan kupongin ostaja huomasi, että valmiina ostettuun porukkakuponkiin oli kirjattu valmiiksi jonkun toisen pelaajatunnus.

Hän sai ohjeistuksen mennä selvittämään asiaa sille R-kioskille, jolta porukkakuponki oli ostettu. Kävi ilmi, että viisi euroa oli kilahtanut automaattisesti jonkun muun samana päivänä kioskilla asioineen tilille.

Kioskimyyjän mukaan virheelle on varsin ymmärrettävä selitys. R-kioskin veikkauspääte on "nollattava" ennen kuin kioskista tulostetaan lisää pelikuponkeja. Jos näin ei tehdä, käytännössä kaikki seuraavat veikkaukset voittoineen pelistä riippumatta ohjautuvat samalle tilille.

Viiden euron voitto hyvitettiin asiakkaalle. Toistaiseksi ei ole tietoa siitä, saiko myös Veikkauksen pelitilin omistaja pitää ylimääräisen voiton, tai saiko Veikkaus tietoa virheestä.

Virhe olisi voinut tapahtua myös muiden Veikkauksen pelien, esimerkiksi lottovoittojen kanssa.

Veikkauksen tiedottaja Katriina Puro, kuinka usein tällaista tapahtuu?

- Tällä hetkellä hyvinkin harvenevassa määrin, sillä online-päätteillä on nyt olemassa automaattinollaustoiminto. Noin 20 sekunnin kuluessa laitteen siis pitäisi nollata edellisen asiakkaan tilitiedot pois. Tällaisia tapauksia tulee tietoomme hyvin harvoin, arviolta noin 3-5 kuukaudessa.

- Etenkin kiireisissä pelipaikoissa, joissa on monta myyjää ja kaikki käyttävät samaa online-päätettä, on aina tietenkin mahdollista, että tapahtuu inhimillinen virhe. Silloin on nimenomaan käynyt niin, että myyjä ei ole huomannut nollata edellisen asiakkaan pelitietoja.

Onko tapauksia siis ollut aiemmin vielä enemmän?

- Näitä on aiemmin ollut jonkin verran enemmän. Ei kuitenkaan puhuta sadoista, vaan tapauksia oli aiemmin keskimäärin kymmenen kuukaudessa. Kymmenen on ollut meillä se raja, että sen jälkeen tilanteeseen on haluttu puuttua. Kyseessä on hyvin valitettava tilanne, mutta joskus inhimillisestä virheestä tällaista voi edelleenkin sattua.

Edellisen kerran asia oli julkisuudessa vuonna 2009. Miten tilanteeseen on puututtu?

- Automaattinollaus on merkittävin keino. Myyjäkoulutuksessa myös korostamme nollaamisen tärkeyttä. On lisäksi tärkeä muistuttaa siitä, että ihan samalla tavalla kuin asiakas ostaa vaikkapa maidon kaupasta ja tarkistaa kuitin, hänen velvollisuutensa on myös tarkistaa pelitosite, ettei siinä ole vääriä tilinumeroita.

Miten pitäisi toimia, jos voitot kuitenkin menevät väärälle pelitilille?

- Oikea menettely on lähestyä asiamiestä (myyntipistettä), joka on myynyt puutteellisen tuotteen. Asiamiehen velvollisuus on korvata summa asiakkaalle. Toki olemme kiinnostuneita tietämään, missä päin tällaista on tapahtunut. Jos virheitä tapahtuu enemmän, Veikkaus haluaa puuttua asiamiehen toimintaan.

Entä jos kyse on suuresta summasta?

- Tällaisissa tapauksissa tarvitaan pankin ja Veikkauksen asiamiehen yhteistyötä. Oikea järjestys on se, että asiakas ottaa ensin yhteyttä asiamieheen korvauksen saamiseksi.

- Jos kyse on isommasta summasta, voi toki olla yhteydessä myös Veikkauksen asiakaspalveluun, jolloin selvitämme asian ensin asiamiehen kanssa. Tarvittaessa olemme yhteydessä tähän väärään asiakkaaseen. Toki näinkin on jouduttu menettelemään.

Eikö ole huolestuttavaa, että käytetään järjestelmää, jossa inhimillisen virheen mahdollisuus on näinkin suuri?

- Kyllä, mutta niinhän se on kaikessa muussakin. Esimerkiksi pankkitoiminnassakin voit näppäillä itse väärin tilinumeron, jolle olet rahaa siirtämässä. Kaikessa ihmisen toiminnassa on aina inhimillisen virheen mahdollisuus. Tällaisen virheen mahdollisuus on hyvin, hyvin pieni promilleosuus kaikista peleistämme.

Aiotaanko tilanteelle tehdä jotain?

- Kaikki, mitä asian ehkäisemiseksi voi tehdä, on toki tehty. Mikäli tapauksia tulee ilmi, olemme erittäinkin kiinnostuneita kuulemaan asiasta.

Voiko veikkaaja luottaa siihen, että kupongin oikea ostaja saa voittonsa, vaikka siihen olisi jäänyt vahingossa edellisen asiakkaan tilinumero?

- Veikkaus totta kai pyrkii siihen, että asiakas saa voittonsa, mutta pelaajan vastuulla on myös tarkistaa ja säilyttää oma tositteensa. Joissain tapauksissa voidaan joutua isompiinkin selvityksiin. Tilanteessa pyritään vaalimaan asiakkaan turvaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.