Mainos

Venäjä lieventää suomalaisrekkojen säädöksiä

Suomi ja Venäjä ovat sopineet, että alle 42 tonnin painoiset suomalaisrekat eivät enää tarvitse ylipainolupaa Venäjällä, liikenneministeriö ilmoitti tänään. Tähän saakka painoraja on ollut 38 tonnia.

-Suomalaisten yritysten kannalta sopimus on välttämätön, Ulkomaanliikenteenharjoittajat ry:n toimitusjohtaja Antti Seppälä arvioi.

-Toivotaan, että nyt ei tule enää yllätyksiä, hän kuitenkin lisäsi.

42 tonnin rajan ohella ylipainolupia voidaan myöntää suomalaisrekoille aina 44 tonnin painoon saakka. Seppälän mielestä 44 tonnin yläraja riittää juuri ja juuri suomalaisyrityksille. Puutavarakuljetuksissa sallitaan ylipainoluvan turvin 55 tonnin kokonaispaino ensi vuoden elokuuhun saakka. Seppälän mukaan sopimus helpottaa puutavaran tuontia Suomeen.

Puutavarakuljetukset Leningradin alueelta notkahtivat keväällä, kun Venäjä ei enää sallinut 55 tonnin painoa. Määräys ei koskenut Karjalan tasavaltaa, joka autonomiansa turvin salli edelleen raskaat puutavaralastit. Liikenneministeriön mukaan neuvotteluissa oli esillä myös suurimman sallitun korkeuden nostaminen 4,0 metristä 4,08 metriin.

Venäjä ei kuitenkaan suostunut siihen, vaikka Seppälän mukaan molempien maiden kuljetusyritykset vaativat korotusta. Konteissa kuljetettavan lastin korkeus menee nykyisen rajan yli, joten määräys vaikeuttaa konttiliikennettä Venäjälle. Sen sijaan pituusrajat tyydyttävät suomalaisia liikennöitsijöitä, Seppälä kertoi.

Luvat kismittävät rekkayrittäjiä

Liikenneministeriö arvioi, että syyskuun alussa voimaan tulevat uudet määräykset vähentävät suomalaisten tarvitsemia ylipainolupia noin 20 prosentilla. Seppälän mielestä asiaa on kuitenkin vaikea arvioida. Kuljetusyrittäjiä poikkeusluvat kismittävät, sillä niiden hankkimiseen kuluu jopa kolme viikkoa ja ne maksavat.

Syyskuussa on tarkoitus neuvotella lupajärjestelmän yksinkertaistamisesta niin, että luvat saataisiin parissa viikossa. Lisäksi suomalaiset haluavat väljentää autojen yksilöimistä.

-Ruuhkat Venäjän tullissa ovat kuitenkin pahin ongelma tällä hetkellä, Seppälä kertoi.

Rekat joutuvat odottamaan tullissa parikin päivää, mikä tulee kalliiksi kuljetusliikkeille. Suomalaisia rekka-autoja on Venäjän liikenteessä tällä hetkellä 400-500, kun parhaimmillaan viime vuosikymmenellä niitä oli 1500. Venäläisiä rekkoja ajaa Suomeen noin tuhat.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.