Mainos

Venäläisten autonkuljetusrekoista vaaraa liikenteelle

Venäläiset yritykset ovat hakeneet autonkuljetusrekoille alkuvuonna vain muutamia kymmeniä ylimittalupia, vaikka ajoneuvohallintokeskuksen mukaan niitä pitäisi hakea jopa tuhansia kuukaudessa. Myös oikea lastaus parantaisi autorekkojen vakautta.

Venäläiset yritykset ovat hakeneet autonkuljetusrekoille alkuvuonna vain muutamia kymmeniä ylimittalupia, vaikka ajoneuvohallintokeskuksen mukaan niitä pitäisi hakea jopa tuhansia kuukaudessa.

Ylimittalupia ryhdyttiin vaatimaan vuodenvaiheesta alkaen, koska osa autonkuljetusrekoista on vaaraksi liikenteelle. Muun muassa vetoauton ohjattavuus kärsii, kun lasti kuormittaa liikaa ajoneuvoyhdistelmän vetoaisaa.

Autonkuljetusrekan vetoaisalle kohdistuvaa painoa pystytään keventämään varsin yksinkertaisella konstilla.

- Jotta saataisiin vakaampi tästä yhdistelmästä, niin silloin tuolla on hydraulisylinteri, joka työntää tätä ajoramppia taaksepäin. Tämä väli rupeaa kasvamaan taaksepäin ja sillä me saadaan siirrettyä tietysti niitä kuljetettavia autoja taaksepäin, ylikonstaapeli Erkki Vikman Liikkuvasta poliisista kertoo.

Ajorampin auki jättämiseen tarvitaan ylimittalupa, joka on haettava ajoneuvohallintokeskukselta.

Alkuvuoden aikana lupia on haettu vain vajaat 50.

- Kyllä se tuntuu aika vähältä, kun katsoo näitä määriä, mitä täällä liikkuu, Vikman arvioi..

Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan lupahakemuksia pitäisi tulla jopa tuhansia kuukaudessa, sillä rajan yli menee vuositasolla noin 100 000 autonkuljetusrekkaa.

Jokaista kuljetusta varten tarvitaan 180 euroa maksava lupa, mikäli yhdistelmä on liian pitkä.

- Ennen tätä muutosta, nämä autonkuljetusyhdistelmät saivat ylimittaluvan siihen 19.35 metriin ja nyt sitä nostettiin vielä sitten 20.25 metriin, Vikman listaa..

Osa autorekoista täyttää lain vaatimukset, mutta luvatta Suomen teillä liikkuvien ylimittaisten yhdistelmien tarkkaa määrää ei mikään taho lähde arvailemaan.

Ajoneuvohallintokeskus toteaa, että suomalaisten puurekkojen ylipaino- ja ylimittalupia valvotaan Venäjän puolella 110 prosenttisesti. Toisin kuin ylimittaisia venäläisrekkoja meillä.

- Nämä määrät rupeavat olemaan jo niin valtavia, niin ei niitä pysty kaikkia kyllä millään mittailemaan, Vikman pohtii.

Pari vuotta sitten autonkuljetusrekka aiheutti vakavan turman valtatie 6:lla kolaroidessaan linja-auton kanssa. Tuolloin vetoaisalla oli reilusti liikaa painoa, mikä saattoi vaikuttaa rekan ohjattavuuteen.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.