Mainos

Viranomaiset tietoisia kohulääkkeiden haittavaikutuksista

Eurooopassa markkinoilla olevien lääkevalmisteiden myyntilupia valvova Euroopan lääkevirasto EMEA (European Medicines Agency) on kiinnittänyt huomiota syövän ja osteoporoosin hoidossa käytettyjen bisfosfonaattien haittavaikutuksiin jo vuonna 2005.

Virastoon on raportoitu leukojen osteonekroosista eli kuoliosta eri puolilta Eurooppaa. Reisiluumurtumista EMEA:lle on kantautunut tietoa vähemmän, koska terveydenhuoltohenkilöstön tietämys murtumien ja lääkkeen välisestä mahdollisesta yhteydestä on vielä erittäin vähäistä. Vain harvat lääkärit osaavat yhdistää huonosti luutuvia, reisiluun yläosan murtumia bisfosfonaattien käyttöön.

Lääkevirastossa selvitetään parhaillaan onko leukaluukuolioiden ja reisimurtumien sekä bisfosfonaattien käytön väliltä löydettävissä selvä syy-seuraus -suhde. Vielä tällä hetkellä virasto puhuu kuitenkin mahdollisesti yhteydestä eli assosiaatiosta.

Osteoporoosin hoitosuosituksia muutettiin pari vuotta sitten

Osteoporoosin hoitoa ohjaavia Käypä hoito -suosituksia uudistettiin pari vuotta sitten, kun tutkijat saivat lisätietoa bisfosfonaattien ja leukaluun kuolion välisestä yhteydestä.

- Tuohon saakka kyseessä ajateltiin olevan lopun elämää kestävä lääkitys, kun saimme enemmän tutkimustietoa niin ohjeistimme lääkäreitä huolehtimaan lääkelomasta parin vuoden käytön jälkeen, kertaa hoitosuosituksia laatineen työryhmän puheenjohtaja professori Matti Välimäki.

Käytännössä taukojen pitäminen on monen potilaan kohdalla unohtunut, koska lääkärit vaihtuvat ja reseptejä uusitaan ilman tarkempaa selvittelyä.

- Tällä hetkellä ne lääkkeet näyttävät jäävän päälle. Reseptejä uusitaan ja uusitaan eikä kukaan enää mieti onko toiminnassa mitään järkeä. Lääkärin ammattitaitoon kuuluu valvoa potilaan etua ja toimia hoitosuositusten antamien ohjeiden mukaisesti, muistuttaa Välimäki.

- Monella vanhuksella on niin monta lääkettä käytössä samanaikaisesti, että käytännössä tällaisten lääkelomien valvonta jää helposti kokonaan potilaan itsensä vastuulle. Se on harmillista, koska on tieteellisesti todettu, että kolmen vuoden käytön jälkeen riski leukojen nekroosille kasvaa huomattavasti, toteaa bisfosfonaattien käyttäjille ilmaantuneita kuolioita hoitava hammaslääketieteen tohtori Petri Nurmenniemi Turun yliopistollisesta sairaalasta.

Tarkkailkaa reisikipua bisfosfonaattien käyttäjillä

Bisfosfonaattien käyttäjillä esiintyviä reisiluumurtumia Tampereella kartoittaneen ortopedian dosentin Minna Laitisen mukaan lääkäreiden tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota bisfosfonaattien käyttäjien reisiluissaan kokemaan kipuun.

- Lähes kaikilla näillä hoidossamme olleilla potilailla on ollut murtumaa ennakoivaa kipua reidessä. Kipuun pitäisi minusta kiinnittää nyt erityistä huomiota. Jos potilas valittaa kipua ja hänellä on ollut tai on parhaillaan käytössä bisfosfonaattilääkitys, niin olisi hyvä ottaa heti röntgenkuvat ja katsoa näkyykö minkäänlaisia muutoksia luustossa, dosentti Minna Laitinen selvittää.

Laitisen mukaan tietämystä bisfosfonaattien aiheuttamista murtumista on saatavilla, mikäli sitä osataan etsiä. Pohjois-Amerikassa jo vajaat viisi prosenttia reisiluumurtumista katsotaan olevan seurausta bisfosfonaattien käytöstä.

- Kyse on todella poikkeuksellisista murtumista, koska tämän alueen murtumia tulee kuitenkin kaikista reisimurtumista ehkä vain noin kymmenisen prosenttia, joka tarkoittaa vuositasolla noin 30 murtumaa. Jos tästä määrästä on jo kolmasosa bisfosfonaattien aiheuttamia, niin se on jo todella huolestuttava luku tässä vaiheessa, toteaa Laitinen.

- Henkilökohtaisesti uskallan jo melkoisella todennäköisyydellä sanoa, etteivät nämä tähän lopu. Mitä kauemmin lääkettä käytetään niin sitä enemmän näitä ilmaantuu.

Dosentti Minna Laitisesta on erityisen huolestuttavaa, että lääkkeen aiheuttamat murtumat ilmaantuvan nuorille, vielä työikäisille ihmisille.

- Joukossa on jopa vähän päälle viisikymppisiä. Nämä ovat todella nuoria tyypilliseen lonkkamurtumaväkeen verrattuna. Onhan tällä jo iso yhteiskunnallinen ja kansantaloudellinenkin merkitys jos näitä tulee enemmän eikä me saada luuta millään paranemaan.

Kohu osteoporoosin ympärillä edistää bisfosfonaattien menekkiä

Hammaslääketieteen tohtori Petri Nurmenniemen mukaan kansantaudiksi luokitellun osteoporoosin eli luukadon ympärillä on kohkattu useita vuosia niin kovaa, että bisfosfonaatteja määrätään kohta kaikille vähänkin riskiryhmään luokiteltavissa oleville.

- Terveydenhuollossa kaikkien pitäisi olla paremmin ajantasalla siitä milloin luukatoa pitäisi todella ryhtyä lääkitsemään. Ja jos kuitenkin päätetään lääkitä, niin olisi ehdottomasti valvottava sitä kuinka pitkään lääkettä syödään ja kuinka isoilla annoksilla, Nurmenniemi toteaa.

- Itse miettisin kyllä todella tarkkaan onko ylipäätään edes tarpeellista kirjoittaa bisfosfonaatteja hyvinkin vähäisen luuntiheyden alentuman perusteella. Toisaalta kun katson omien potilaideni lääkelistoja niin usein joudun ihmettelemään miksi 80-vuotiaalle vanhukselle on kaiken muun lääkkeen päälle lisätty vielä luukatoa ehkäisevä lääkitys.

Valtakunnallisten hoitosuositusten mukaan Suomessa on yli 400 000 osteoporootikkoa ja saman verran osteoporoosin esiastetta eli osteopeniaa sairastavia. Siis lähes 900 000 suomalaista olisi jo tavalla tai toisella luukadon vaikutuspiirissä.

Linkit:

Lääkäriseura Duodecimin osteoporoosin hoitoa ohjaaviin valtakunnallisiin Käypä hoito -suosituksiin:

Hoitosuositusten potilasversio:www.terveyskirjasto.fi

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.