Mainos

Virtuaalitodellisuus pian osa myös elokuvia? Suomessa sitä kokeillaan jo lyhytelokuvissa

Helsingissä on meneillään Suomen ja kenties koko maailman ensimmäinen työpaja, jossa tuodaan yhteen elokuva-alan tekijöitä ja virutaalitodellisuuden tekniikkaa.

Käsikirjoittaja Aahana Pareira ja ohjaaja Anish Dedhia ovat tulleet Mumbaista, Intiasta asti Helsinkiin kahdeksan päiväiselle työpajalle.

– Näitä ei ole oikein muualla vielä ollut, Pareira sanoo.

He kuvaavat yhdessä työryhmänsä kanssa muutaman minuutin mittaista lyhytelokuvaa Happy In Helsinki. Elokuvasta ei ole tulossa mikään tavallinen lyhytelokuva, sillä sitä tullaan katsomaan jo keskiviikkona läpi virtuaalilasien. 

Elokuvantekijät ovat innoissaan uudesta tekniikasta ja uskovat, että 360-elokuvasta on tulossa tulevaisuuden trendi.

– Elokuva ja elokuvan tekeminen on muuttunut vuosien saatossa valtavasti. Se alkoi ilman ääniä ja nyt tehdään leffoja 3D:nä. Ala kehittyy koko ajan ja uskon, että tästä on tulossa tulevaisuuden juttu, Dedhia toteaa.

Pareira on tehnyt uraa mainosalalla ja sanoo, että peliteollisuuden ja elokuvantekijöiden lisäksi myös suuryritykset ovat kiinnostuneita 360-kokemuksen ja virtuaalitodellisuudesta hyödyntämisestä.

– Virtuaalitodellisuus on todella voimakas kokemus. Se on henkilökohtainen ja katsojalla on täysi kontrolli kaikesta. Elokuvantekijöille se on tietysti haastavaa ja pitää miettiä uusia keinoja, miten kertoo oman tarinansa, Pareira sanoo.

Kehittäminen vasta alkuvaiheissa

Aalto-yliopiston väitöskirja Synes Elischka kertoo, ettei virtuaalitodellisuuden tekniikka ole täysin uutta, vaan se on peräisin jo 1980-luvulta.

– Mutta nykyään teknologia on keveympää ja mahdollistaa liikkumisen, Elischka sanoo.

Hän kertoo, että elokuva- ja peliteollisuudella on vielä suuria kysymyksiä ja haasteita ratkaistavana. Esimerkiksi elokuvia ei vielä voida tehdä niin, että kohteita pystyy koskettamaan ja päätä liikuttamaan sivusuuntaan. Toinen asia on se, ettei ihmiset välttämättä halua pitää kömpelöä laitetta päässään kovinkaan pitkiä aikoja.

– Nyt kysymys on lähinnä lyhytaikaisesta kokemuksesta, mikä on tietysti innostavaa. 

Suomi ykkösmaita

Peliteollisuuden ja virtuaalitodellisuuden parissa työskentelevä, Brasiliasta Suomeen muuttanut Ricardo Haratani sanoo, että Suomi on virtuaalitodellisuuden kehittämisessä maailman ykkösmaita.

– Muutama vuosi sitten perustettiin järjestö, jonka jäsenkunta on jo noin parisataa henkilöä. Se on antanut tukea monille, Haratani sanoo.

Myös Synes Elischaka yhtyy toteamukseen ja sanoo että Suomella on nyt hyvä mahdollisuus ottaa etumatkaa muista maista.

– Nyt on erittäin otollinen aika esimerkiksi sijoittaa virtuaalitodellisuuden kehittämiseen, Elischaka vinkkaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.