Mainos

VR ei paljasta myöhästymisistä koituvia kustannuksia

Luminen sää ja Helsingin Ratapihalla sattunut junaonnettomuus on myöhästyttänyt junia viime aikoina koko maassa. Joulukuun alussa voimaan tulleen uuden lain myötä kaukojunissa yli kahden tunnin myöhästymisistä matkustaja saa takaisin puolet junalipun hinnasta ja yli tunnin myöhästymisestä neljäsosan.

VR:n myynti- ja markkinointijohtaja Kari Lehtipuu uskoo, että asiakkaat tuntevat hyvin mahdollisuutensa hakea korvauksia.

- Ihan hyvin tuntuvat tietävän. Olemme itse pitäneet asiasta tiedotustilaisuuden ja media on kertonut asiasta kiitettävästi viikoittain, Lehtipuu sanoo.

Lehtipuu ei suoraan halua paljastaa korvaushakemusten määrää, mutta niitä on arvatenkin tullut joulukuussa paljon. Nyt puhutaan tuhansista.

- Kyllä niitä on tullut huomattavasti enemmän kuin normaalitilanteessa ja me tietenkin korvaamme kaikki säästä johtuvat myöhästymiset.

Myös korvausten rahallisesta määrästä Lehtipuu haluaa pysyä vaiti.

- Siitä me ei anneta julkisuuteen tarkempia tietoja. Tämä on koskenut joulukuussa tuhansia ihmisiä, niin totta kai suurin osa hakee korvauksia, mutta sen tarkempia tietoja me ei asiasta anneta. Meille tulee tästä tietenkin kustannuksia, mutta koko ajan pyrimme siihen, että emme olisi lainkaan myöhässä.

"VR eurooppalaisittain täsmällinen"

Lehtipuun mukaan VR on eurooppalaisittain hyvin täsmällinen yhtiö. Vaikka sijaintimme on pohjoisessa ja talvi täällä kova, VR on viime tutkimuksissa ollut Euroopan toiseksi täsmällisin yhtiö.

Uuden EU:n laatiman lain myötä matkustajan oikeuksiin on joulukuussa tullut merkittäviä parannuksia koskien junamatkoja.

- Jos matkustajan juna on ollut myöhässä yli kaksi tuntia, asiakkaan on mahdollista saada käyttöönsä välipalaseteli, joka kompensoi myöhästymisestä johtuvaa mielipahaa. Välipalasetelillä saa nimensä mukaisesti syötävää tai juotavaan VR:n ravintoloista tai R-kioskeilta. Uutta on myös se, että myöhästymistilanteissa EU:n alueella liput voi peruuttaa kokonaan ja niistä saa rahansa takaisin. Hyvänä asiana on myös vammaispalveluiden parantuminen, Lehtipuu valottaa.

Junansa myöhästymisestä asiakas voi hakea korvauksia esimerkiksi VR:n nettisivuilta löytyvillä korvauslomakkeilla. Lehtipuu vakuuttaa, että rahat ovat tilillä kuukauden sisällä hakemuksesta.

(MTV3)

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.