Mainos

VR: Emme pysty arvioimaan, milloin automaatit taas toimivat

VR:n lipunmyyntiautomaattien toimimattomuudesta alkanut sekaannus ei ota rauhoittuakseen. VR:n kaikki lippuautomaatit suljettiin maanantaina toimivuusongelmien vuoksi. Nyt yhtiö ei enää uskalla edes arvella, milloin lippuautomaattien viat saadaan korjattua.

– Yhdessä yhteistyökumppaniemme eli Tiedon ja Accenturen kanssa selvitämme tätä asiaa. Arvioita vikojen syistä on, mutta tarkkaa korjaantumisaikaa emme pysty antamaan, sanoo henkilöliikennedivisioonan johtaja Antti Jaatinen VR-yhtymästä.

Jaatisen mukaan ongelmien tarkka syy ei ole vielä selvillä. Hän kertoo, että uutta lipunmyyntijärjestelmää testattiin hyvin perusteellisesti ennen käyttöönottoa yhdessä Accenturen ja Tiedon kanssa. Kaikki olivat yksimielisiä siitä, että käyttöönotto voidaan tehdä.

- Järjestelmäkokonaisuus on laaja. Se on Suomen vaativimpia. Näyttää siltä, että järjestelmässä on jokin virhe, joka täytyy nyt löytää ja poistaa, Jaatinen toteaa. Hänen mukaansa syy ei löydy VR:n työorganisaatiosta tai työn organisoinnista.

- Niitä voimme aina parantaa. Voimme olla jatkuvasti parempia, se on ihan selvä.

Jaatinen kuitenkin myöntää VR:n ongelmilla olevan vaikutusta yhtiön maineelle, mutta uskoo lippu-uudistuksen kuitenkin tuottavan hedelmää.

- Lippu-uudistuksen yhteydessä on huomattava se, että tuotteet ja uudistukset ovat markkinoilla herättäneet kiinnostusta asiakkaissamme. Muun muassa se aikamoinen ryntäys verkkosivuillemme osoittaa, että se on sellaista mitä asiakkaamme haluavat ja odottavat.

Kilpailija VR:n rinnalla ei toisi helpotusta

VR-yhtymän henkilöliikennedivisioonan johtaja Antti Jaatinen ei usko raideliikenteen kilpailuttamisen auttavan vallitseviin ongelmiin. VR:llä on valtionyhtiönä monopoli, mutta mahdollisen kilpailijan tulo ei muuttaisi tilannetta.

- Valtion omistama rataverkkomme on pääsääntöisesti yksiraiteinen ja sen välityskyky on monin kohdin loppuun käytetty. Jos Suomeen tulisi kilpailija, se ei voisi tuoda uusia junavuoroja vaan nykyiset jakaantuisivat useammalle. Sitten voisi kysyä olisiko se tällä hetkellä asiakkaiden etu, Jaatinen pohtii. - Näkisimme, että ensin pitäisi investoida rataverkkoon ja tuoda välityskykyä lisää jotta mahdollisilla uusilla kilpailijoilla olisi mahdollisuus tarjota enemmän palveluita.

VR:n viestintäpäällikön Mika Heijarin mukaan 90 prosenttia lipunmyyntikanavista on toiminut viime päivät, vain lippuautomaatit on pidetty kiinni. Lippuautomaateista ostetaan noin 10 prosenttia junalipuista.

Katso Pekko Ylösen juttu ja VR:n henkilöliikennedivisioonan johtaja Antti Jaatisen haastattelu (Kymmenen uutiset 20.9.2011)

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.