Mainos

VR-konserni jäi kiinni liian pienistä palkoista

Valtionyhtiö VR on maksanut venäläisille kuljettajilleen liian pientä palkkaa, joka on vain murto-osa alan työehtosopimuksen palkkatasosta.

VR-konserniin kuuluva kuljetusyritys Transpoint International hoitaa tieliikennekuljetuksia Suomesta Venäjälle. Kuljetuksia ajaa 120 venäläistä, joille on maksettu palkkaa alle suomalaisen työehtosopimuksen.

Transpoint International Suomen toimitusjohtajan mukaan kuljettajan keskipalkka on noin 1200 euroa kuukaudessa.

Kuljettajien ammattiliiton AKT:n haltuunsa saamissa kuiteissa työmatkoista palkka on tätä alhaisempi. Kuljettajalle on maksettu Venäjän-matkoista 150-300 euroa, vaikka ajomatkat ovat palkkakuitin mukaan kestäneet useita päiviä.

Transpoint International perustelee palkkaansa sillä, että kuljettajille maksetaan suomalaisen työehtosopimuksen mukaan Suomessa. Venäjällä kuljettajat saavat urakkapalkkaa.

Kuljetusalan liittojen, kuljettajien AKT:n ja Autoliikenteen Työnantajaliiton ALT:n mukaan suomalaisen työehtosopimuksen mukaista palkkaa pitäisi suomalaisessa yrityksessä maksaa kuitenkin koko ajomatkalta. Ei siis vain Suomen puolella.

"Tuntipalkka kolme euroa"

MTV3:n 45 minuuttia-ohjelma sai Transpoint Internationalin palkkakuitteja sekä yritykseltä itseltään että kuljettajien ammattiliitolta AKT:ltä. Kuiteissa oli paljon puutteita.

- Voi sanoa, että siinä pyöritään tuntipalkassa noin kolmen euron paikkeilla. Kuitissa pitäisi olla eriteltynä tuntipalkka. Samoin pitäisi näkyä illalla ja yöllä tehty työ, sunnuntaikorvaukset, mahdolliset ylityöt ja päivärahat, luettelee aluetoimitsija Ari Lehtola AKT:n Lahden toimistosta.

Hänestä valtionyhtiön toiminta näyttää kuittien valossa erittäin epäilyttävältä.

- Henkilökohtaisesti usko harmaan talouden kitkemiseen alkaa mennä, kun valtionyhtiötkin ovat jo harmaan talouden pönkittämisessä mukana, Lehtola sanoo.

Transpoint Internationalilta kuljetuksia ovat tilanneet muun muassa Rautaruukki ja Metso, joissa valtio on merkittävä omistaja.

"Tessiin ei ole varaa"

Transpoint International Suomen toimitusjohtaja Kari Voutilainen pitää venäläiskuljettajien palkkaa heille hyvätasoisena.

- Jos katsomme keskimääräistä palkkaa, se on noin 1200 euroa kuukaudessa. Kun tätä verrataan Venäjällä maksettaviin keskipalkkoihin, se on huomattavasti korkeampi. Ja kuljettajat ovat tyytyväisiä, Voutilainen sanoo.

Hän myös sanoo, että yhtiö joutuu vaikeuksiin, mikäli se joutuu maksamaan Suomen työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

- Se tarkoittaa käytännössä sitä, että me emme voi tehdä enää mitään työtä. Kustannustaso nousee niin voimakkaasti, että kilpailijat, venäläiset yritykset ja muut, jotka ovat rekisteröityneet maan rajan toiselle puolelle, ottavat kuljetusvolyymit haltuunsa, Voutilainen sanoo.

Juuri itärajan yli kulkevassa tieliikenteessä harmaa talous rehottaa. Alan käytännöt ovat viranomaistenkin mukaan varsin villejä, ja parinsadan euron keikkapalkka on normaali.

Suomen ja Venäjän välisestä raskaasta tieliikenteestä jo noin 95 prosenttia on venäläisten hallussa.

Palkat luvataan korjata

Kun tieto Transpoint Internationalin palkkakäytännöistä kantautuu ministeri Lauri Ihalaisen, VR:n hallituksen jäsenen ja pitkäaikaisen ammattiyhdistysvaikuttajan korviin, alkaa tapahtua.

- Vaikka asia ei olekaan ollut konsernin hallituksessa millään tavalla esillä, minä olen varmasti se henkilö, joka haluaa, että Suomessa noudatetaan työehtoja, ministeri Ihalainen sanoo tuohtuneena.

Kuultuaan asiasta Ihalainen soittaa välittömästi VR:n johdolle. Hänen soittonsa jälkeen VR siirtää kaiken kommunikaation asiassa yhtiön yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtajalle Otto Lehtipuulle.

Pian Lehtipuu ilmoittaa, että toimitusjohtaja Voutilainen haluaa antaa 45 minuuttia-ohjelmalle uuden haastattelun.

Tässä toisessa haastatelussa Voutilainen myöntää, että palkoissa on tehty virhe. Palkkaa olisi pitänyt maksaa toisin kuin tähän saakka on maksettu. Voutilainen lupaa, että palkat korjataan ja kuljettajat alkavat saada Suomen työehtosopimuksen mukaista palkkaa myös Venäjän puolella.

Toisessa haastattelussa hän ei enää pelkää sitä, että asiakkaat katoaisivat kuljetusten kallistuttua.

- Asiakkaat pysyvät, Voutilainen sanoo.

Ihalaisen mielestä koko jupakka olisi saanut jäädä tapahtumatta.

- Minua harmittaa tässä VR:n puolesta sekin, että tässä on ollut muutenkin aika vaikeaa. Moni on tönimässä VR:ää. Tätä ei olisi enää tarvittu, Ihalainen sanoo.

Ihalainen kuuli Transpoint Internationalin ongelmista ensimmäisen kerran viime vuoden puolella. Hän ryhtyi selvittämään asiaa aktiivisesti viime viikolla.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.