Mainos

VR vältti lumikaaoksen – kriittinen solmukohta putsattiin käsityönä

VR:n varautuminen alkuviikon lumituiskuun onnistui hyvin. Etenkin lähiliikennettä karsittiin rajusti, mutta se kannatti, sillä junat kulkivat liki ajallaan. Hankalin paikka junaliikenteelle on Pasilan ja Helsingin päärautatieaseman välissä sijaitseva kallionleikkaus Linnunlaulu.

Suomen junaliikenteen Akilleen kantapää, etenkin lumimyräkän aikana sijaitsee Helsingin ja Pasilan välillä kallioleikkauksessa. Sitä kutsutaan Linnunlaukuksi, lempeästä nimestään huolimatta, se voi sotkea pahimmillaan koko Suomen junaliikenteen.

– Siinä kohdalla kymmenestä raiteesta tullaan kahteenkymmeneen raiteeseen tähän Helsingin päärautatieasemalle. Tämä on se paikka, jossa liikenne sumppuuntuu, kertoo VR:n lähiliikenteen johtaja Topi Simola.

Linnunlaulun kautta kulkee pelkästään arkipäivisin yli 800 lähijunaa vuorokaudessa.

"Kun vuoroväli on minuutin, ihmisen on mahdotonta olla välissä"

– Tuolla alueella on noin 300 vaihdetta. Ja silloin kun lunta pöllyää ja kinostuu vaihteisiin, vaikka niissä on vastukset ja niitä lämmitetään, niin kovassa lumisateessa ne eivät enää toimi. Silloin ihmisen täytyy manuaalisesti käydä niitä putsaamassa. Ja kun vuoroväli on minuutin niin ihmisen on mahdoton olla siinä välissä. Ja tästä syystä liikennettä joudutaan harventamaan, kertoo Simola.

Lähijunissa matkustetaan noin 200 000 kertaa vuorokaudessa. Pari päivää kestäneen lumituiskun aikana liikennettä karsittiin 90-luvun tasolle, eli noin viiteensataan lähijunaan vuorokaudessa. Ja se kannatti, junat kulkivat pääsääntöisesti aikatauluissaan.

– Me ollaan saatu kahden päivän aikana pelkästään positiivista palautetta. Meillä ideana oli se, että joka puolelta rataverkkoa pääsi töihin ja takaisin sekä harrastuksiin, että vaikka vähän harvemmin ja pidennetyillä junilla niin liikenne toimi. Muutaman minuutin myöhästymisiä tuli, mutta ne johtuivat siitä, että pysähtyminen ja liikkeelle lähteminen kestää pidemmällä junalla kauemmin, kertoo Simola.

"Kyllä ne ennen kulkivat"

Silloin tällöin, etenkin lähijunissa matkustajat nurisevat siitä, että junat eivät kulje ajallaan ja ihmetellään talven vaikutusta ”Kyllä ne ennen kulkivat”. Niin kulkivat, harvemmin ja vähemmällä matkustajamäärillä. Lähijunien matkustajamäärät ovat kasvaneet koko ajan. Vuonna 2006 lähijunilla tehtiin 51 miljoonaa matkaa ja vuonna 2014 55 miljoonaa. Määrä kasvoi yli 4 miljoonalla matkalla.

– Pääkaupunkiseudulle muuttaa hyvin paljon ihmisiä ja meillä on paljon kuljetettavia. Samaan aikaan Linnunlaulun välityskyky on kuitenkin pysynyt samana, kertoo Simola.

Liikennemäärien odotetaan kasvavan edelleen voimakkaasti ja Helsingin ratapihan tilanne alkaa olla kriittinen. Valtio myönsi rahaa ratapihan kehittämiseen ja se työ alkaa jo tämän vuoden aikana.

– Ratapihan tekniikkaa uusitaan ja modernisoidaan ja se tulee helpottamaan huomattavasti tätä meidän häiriöherkkyyttä ja pystymme jonkin verran lisäämään liikennetiheyttä, kertoo Simola.

Ja jos vastaavanlainen myräkkä iskee uudelleen, VR aikoo jatkaa hallitulla vuorojen karsimisella.

– Silloin jos kovalla tuulella tulee lunta ja lumi pöllyää, tulemme käyttämään tätä mallia, koska tämä toimi, sanoo Simola. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.